Maxime en Liam doen artiesten schitteren op sociale media

Liam Seys (achter) en Maxime Hinnekens (voor) ondersteunen artiesten en bekendheden om hun sociale media zo goed mogelijk te verzorgen.© HH
Liam Seys (achter) en Maxime Hinnekens (voor) ondersteunen artiesten en bekendheden om hun sociale media zo goed mogelijk te verzorgen.© HH
Redactie KW

Technische ondersteuning bieden bij de sociale media-accounts van artiesten en beroemdheden. Dat is wat jonge ondernemers Maxime Hinnekens (22) en Liam Seys (23) doen met hun nieuwe bedrijfje AdFrame. Ze sloten nu een exclusieve samenwerking met het artiestenbureau House of Entertainment.

Maxime Hinnekens woont in Eernegem en Liam Seys in Oostende. Ze kennen elkaar sinds 2017, zijn vrienden en richtten afgelopen zomer twee bedrijfjes op: in juli MrPackage en in september AdFrame, beide gevestigd in Roeselare.

“MrPackage is een e-commercebedrijf dat als tussenstation dient tussen online marktplaatsen, de aanbieders van producten en de kopers”, legt Maxime uit. “Heel wat pakjes die je bestelt bij Bol.com of Amazon, vertrekken vanuit ons bedrijf.”

YouTube

Mr. Package draait intussen zo vlot dat Maxime en Liam er nog een extra activiteit konden bijnemen. Als zowat de enigen in België bieden ze technische ondersteuning voor de sociale media van beroemdheden.

“Van 2015 tot 2018 deed ik het management van bekende YouTubers”, legt Liam uit. “Denk maar aan figuren als Acid, maar er zijn er zo nog heel wat in België en Nederland die hoge toppen scheren met hun filmpjes op YouTube.”

“Ik lanceerde het eerste MCN in België, een netwerk waarmee ik als externe serviceprovider diensten aanbood aan YouTubers: het beheer van hun inkomsten en rechten, strategieën uitwerken, adverteerders zoeken die in hun filmpjes aan bod komen… In 2018 ging ik even in loondienst werken, maar het is die ervaring met Youtube en vooral de contacten die ik in die periode legde die ik nu volop kan gebruiken.”

Juiste connecties

“Liam vertelde wel eens over zijn vroegere werk, zeker nadat hij op vakantie in Spanje zanger Christoff had leren kennen en had geholpen bij een probleem met een account”, vervolgt Maxime. “Ik vond dat we best nog iets meer konden doen met de contacten die Liam had en heeft met zowat alle socialemediaplatformen: YouTube, maar ook Facebook, Twitter, TikTok, Snapchat… Zo ontstond AdFrame.”

“Wij profileren ons niet als creatief bureau, het creatieve is normaal het terrein van de artiest zelf”, legt Liam uit. “Maar we bieden wel technische ondersteuning bij hun accounts. Er komen constant nieuwe functies bij. Wij volgen dat en sporen onze klanten aan die te gebruiken. We houden ook statistieken bij: welke posts slaan het meest aan bij de volgers, hoeveel dagen laat je best tussen twee berichten, op welk moment van de dag post je best iets, welke hashtags plaats je best… en we helpen onze klanten ook als ze problemen hebben met hun accounts.”

“Als onbekenden je account hacken of een fake account opstarten op jouw naam, kan niemand daar iets aan doen. Wij wel”, zegt Liam. “Als ik een vraag stel aan een socialemediaplatform, geven ze dat de hoogste prioriteit. Omdat ik de connecties heb. Het kan vreemd klinken, maar het is zo. Wij zijn de enige agency in België met die connecties. Je moet binnenraken in die kring. Dat is mij gelukt omdat ik er vroeg mee begonnen ben. Nu zijn er zo veel die dat vragen.”

Voedingssupplement

“Klassieke artiestenbureaus hebben minder knowhow op het vlak van sociale media. Daar kunnen wij hen bij helpen. Ook grote Nederlandse bureaus doen een beroep op ons om problemen op te lossen. En er is nu de exclusieve samenwerking met House of Entertainment. Wij helpen nu onder meer Belle Perez, Christoff en Lindsay, acteur-zangers Jérémy Vrielynck en Aaron De Veene, enkele bekendheden uit Temptation en Love Island … Als er iets misloopt, kloppen ook Bob Savenberg en Staf Coppens bij ons aan.”

“Wij passen ons aan aan de wensen van de artiest. Het hangt er altijd van af welke doelstellingen hij of zij heeft met sociale media. Nieuwe fans lokken? De bestaande fans op de hoogte houden? De media halen? Dat vraagt een verschillende aanpak”, legt Liam uit. “Alles begint natuurlijk met de kwaliteiten van de artiest, sociale media zijn als een voedingssupplement. Voor de ene artiest zijn ze belangrijker dan voor de andere. Maar het belang is toegenomen door de coronacrisis. Artiesten kunnen niet optreden en moeten iets doen om contact te houden met de buitenwereld.”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier