Marpos, de vuilnisdienst voor schepen, uit Dudzele investeert in vijf extra opslagtanks

Marpos investeert in vijf bijkomende tanks (de hoogste in beeld) om vloeibaar afval uit machinekamers van schepen nog beter te kunnen scheiden, vertelt Frederick Duthieuw. © RJ
Redactie KW

Marpos uit Dudzele is de enige gespecialiseerde vuilnisdienst voor schepen of, zoals dat wettelijk heet: ‘havenontvangsinstallatie’. Frederick Duthieuw en zijn medewerkers staan zeven dagen op zeven, de klok rond, ter beschikking. Het bedrijf investeert langs het Boudewijnkanaal in vijf extra opslagtanks om de residuen van olie, water en slib nog beter te kunnen scheiden.

Langs het Boudewijnkanaal nabij de Herdersbrug in Dudzele staan de installaties van Marpos. Al sinds 1995 specialiseert het bedrijf zich in het ophalen en verwerken van maritiem afval. Een van de eerste medewerkers was Frederick Duthieuw (46), die vandaag als commercieel manager het team van vier mensen leidt. Hij kreeg de liefde voor havenactiviteiten van thuis mee. Vader Donald Duthieuw was tot zijn pensioen in 2011 algemeen directeur van het havenbestuur MBZ en zus Evelyne werkt als commercial manager bij terminaloperator PSA.

“De eerste jaren werkte ik alleen en zonder eigen installaties. Voor alles wat opgehaald werd, moest ik op voorhand een afnemer of een verwerker kennen. Geleidelijk groeide het bedrijf en verwierven we in Dudzele een eigen plaats met een tankpark. We hebben er ook een laboratorium om stalen te analyseren en sinds vijf jaar een plein voor afvalcontainers.”

“Wij staan 24/7 paraat om scheepsafval op te halen maar evenzeer om uit te rukken bij calamiteiten.”

De hoofdaandeelhouders (elk 45 procent) zijn de Antwerpse gastankerrederij Exmar en de afvalverwerkingsgroep Renewi, ontstaan na de fusie van Shanks en Van Gansewinkel. De overige 10 procent van de aandelen is in handen van een private investeerder. Vorig jaar werd een omzet van 1,2 miljoen euro geboekt.

Machinekamers

Marpos ontvangt letterlijk alle mogelijke scheepsafval. Dat gaat van afgewerkte olie van de motoren (sludge & bilges) – vaak vermengd met water en slib – tot schadelijke vloeistoffen, sanitair afval en vervuild water. Maar evengoed verlost Marpos schepen van vaste stoffen zoals stuw- en schoorhout, verpakkingsmateriaal, verfresten, poetsdoeken… Marpos beschikt ook over een beveiligde kluis voor kleine- en gevaarlijk afval.

“Wij leveren ook diensten zoals het schoonmaken van ruimen en machinekamers. Aan land reinigen we terminals en installaties onder hoge druk of met industriële veegmachines en plaatsen we afzet- en rolcontainers. We staan klaar om bij gelijk welke soort calamiteit uit te rukken, bijvoorbeeld om olielekken op het water met een scherm in te dammen en te bestrijden. Wij zijn zeven dagen op zeven, 24 uren op 24, ter beschikking. Dit is hard werken en het is niet evident om een planning te maken, want de scheepvaart is afhankelijk van het weer en de omstandigheden op hun vaarroute. Wij werken ook voor de visserij, zowel de Belgische als buitenlandse Marine en voor schepen die de windturbineparken bedienen.”

Eind september in gebruik

Om het mengsel van afgewerkte olie, water en slib uit de machinekamers nog beter te kunnen scheiden, vindt momenteel een investering van 350.000 euro plaats. “Het gaat om vier vloeistoftanks van 50.000 liter en één van 25.000 liter, naast de capaciteit van 750.000 liter die we al hadden. We zullen deze tanks tegen eind september in gebruik kunnen nemen. Door het afval beter te scheiden, zullen we beter verwerkbare eindproducten bekomen”, vertelt Duthieuw. “De scheepvaart wordt properder. Onder druk van de milieuwetgeving en van de maatschappelijke bewustwording, verdwijnt de zware stookolie als scheepsbrandstof. Deze heavy fuel wordt gaandeweg vervangen door de lichtere varianten of zelfs door aardgas.” (RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier