Marlies Dorme uit Rumbeke wil met ‘Karoesel’ tweedehandskledij populair maken

Marlies Dorme (31) uit Rumbeke startte op 15 januari haar eigen webshop Karoesel, waarop ze tweedehandskleding voor jongens en meisjes van 0 tot 14 jaar verkoopt. Daarmee hoopt ze de opvatting dat tweedehands minderwaardig is te vervangen door een positievere mentaliteit, namelijk dat het uniek is én goed voor het milieu.

Marlies Dorme: “Ik ben trots op tweedehandskledij. Tweedehands betekent dat het uniek is.”©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Marlies Dorme: “Ik ben trots op tweedehandskledij. Tweedehands betekent dat het uniek is.”©STEFAAN BEEL Stefaan Beel

Marlies begon te werken als leerkracht lager onderwijs in De Bonte Specht in Roeselare en was ook zangeres in de muziekgroep Waar is Ken?. In augustus 2019 werd ze echter geopereerd aan haar stem, waardoor ze noodgedwongen meer dan een jaar moest thuisblijven. Marlies stond open voor alternatieve geneeskunde: ze volgde kinesitherapie en maakt regelmatig een afspraak bij een life coach. Ook al had ze het in het begin moeilijk wanneer ze besefte dat zowel zingen alsook opnieuw voor de klas staan erg moeilijk zou zijn, bleef ze niet bij de pakken zitten en bedacht een plan B: “Ik had veel tijd om na te denken en om aan mezelf te werken. Mijn life coach had me eens gezegd: ‘dingen gebeuren nu eenmaal met een reden’.”

Unieke stuks

In december 2020 begon ze te werken als parttime zorgleerkracht en richtte daarnaast een webshop op met tweedehandskleding voor jongens en meisjes van 0 tot 14 jaar. “Mijn passie voor kledij en de liefde voor tweedehands heb ik meegekregen van mijn ouders. We kochten niet enkel tweedehandskleren, maar ook meubels en gingen vaak naar rommelmarkten. Toen ik mijn studentenkot wou inrichten bezochten we de Kringloopwinkel en verzamelde ik enthousiast retro- en vintagespullen. Het was trouwens een traditie dat we kleren van kennissen en vrienden kregen en dat we op onze beurt ook kleren doorgaven aan anderen. Zelfs nu stappen we nog zelden een winkel binnen om iets nieuws te kopen. Ook toen we kinderen kregen, gingen we altijd op zoek naar tweedehandsgerief. Iedereen wist dus dat ik er al m’n hele leven mee bezig ben.” Bovendien is ze erg blij dat ze haar werk zo goed met haar gezin kan combineren: “Het was ideaal om in deze periode een webshop te starten. Ik kan het goed plannen met mijn werk als zorgleerkracht en heb genoeg tijd voor mijn kinderen.” Hoewel tweedehandsproducten vaak als minderwaardig worden aangezien, wil Marlies mensen bewust maken dat het zeker en vast cool kan zijn: “Als ik een compliment krijg over mijn kledij of over die van mijn kinderen, zeg ik altijd trots dat het tweedehands is. Tweedehands betekent dat het uniek is. Er bestaan niet -zoals je zo vaak in winkels ziet- twintig dezelfde exemplaren.”

“Wij kopen zelden iets nieuws”

Iedereen kan kledij bij Karoesel binnenbrengen, die Marlies dan zorgvuldig selecteert: “Ik kies voor kwaliteit en duurzaamheid, passend binnen onze stijl.” Als ze besluit om bepaalde kledij niet te verkopen, kunnen mensen ervoor kiezen om ze ofwel terug op te halen ofwel geven ze toestemming dat ze aan een goed doel uit de buurt worden geschonken, zoals de Televestiaire. “Zolang er maar niets in de vuilbak terechtkomt. Er gaat een heel proces aan vooraf dat erg milieubelastend is. Ik kan het niet over mijn hart krijgen om dat dan gewoon weg te gooien”, zegt Marlies. Van de kledij die ze wel verkoopt, krijgen de originele eigenaars 40 procent van de opbrengst als het merkkledij is en anders 30 procent.

Alles blijft draaien

Achter de bedrijfsnaam zit een hele beredenering: “Het was niet gemakkelijk, het was een lang proces”, lacht Marlies. De naam moest natuurlijk passen bij het concept, maar ze wou niet dat het te kinderachtig overkwam. Het moest vlot klinken en ze wou ook rekening houden met de schrijfwijze. Uiteindelijk stelde iemand de naam ‘Karoesel’ voor. Het is simpel en het wordt geschreven zoals het klinkt. Daarnaast komt het circulaire terug in de naam: alles blijft draaien, materiële zaken worden doorgegeven, zodat alles blijft leven. Bovendien is het ook mooi meegenomen dat er een knipoog naar Roeselare wordt gegeven. Marlies is erg enthousiast over haar concept en heeft dan ook al een heleboel plannen voor de toekomst. Een fysieke winkel sluit ze niet uit, ook al vindt ze het erg praktisch dat ze nu van thuis uit kan werken. Als de omstandigheden het toelaten, zou ze graag eens een opendeurdag of -weekend organiseren, zodat geïnteresseerden eens kunnen gaan snuisteren. “Misschien zal ik later ook speelgoed verkopen. Ik heb ook een zwak voor workshops rond duurzaamheid. Niet enkel over kledij, maar ook over huishoudmiddelen en zelfs over planten. Het zou ook leuk zijn om eens op een lokale markt te staan, waar gelijkaardige projecten samenkomen.” (Sofie Missiaen)

Meer informatie vind je op www.karoesel.be of mail naar hello@karoesel.be. Marlies post ook regelmatig op Facebook en Instagram.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.