Luxezaken in Roeselare bundelen de krachten en mikken met acties op high-end shoppers

Johan Van Brempt: “We kunnen mee de motor zijn van de Roeselaarse relance. (foto Stefaan Beel)© STEFAAN BEEL
Johan Van Brempt: “We kunnen mee de motor zijn van de Roeselaarse relance. (foto Stefaan Beel)© STEFAAN BEEL
Peter Soete

Met Highconic bundelen tien Roeselaarse ondernemers in het luxesegment zich om de high-end shoppers in Vlaanderen aan te spreken. Op die manier hopen ze niet alleen om zichzelf meer bekendheid buiten Roeselare te geven maar ook om nieuwe shoppers de kans te geven om Roeselare te ontdekken.

Het voorbije jaar stond de retail-, hospitality- en eventsector zwaar onder druk. Daarom investeert Stad Roeselare, samen met tien ondernemers, in een uniek ‘brand collective’, genaamd Highconic. De tien Roeselaarse ondernemers in het luxesegment zijn Boggi, Boticelli Schoenen, Boury restaurant, Casteelken, Louis François Tailor, Mania-K, Natan, Optiekpunt, Pools en Présence by Isabel D’Hulster. “De mensen in Roeselare kennen ons ondertussen al en weten waarvoor onze zaken staan”, begint Heidi, zaakvoerder van Mania-K. “We willen nu ook klanten van buiten Roeselare bereiken. En we waren echt gelukkig dat ook de stad ons wil steunen. In Het Kernplan II staat in actiepunt 35 duidelijk dat de stad een evenement voor de high fashionmerken wil initiëren.”

Sociale media

“We kregen in september 2020 een uitnodiging van de dienst Economie om eens van gedachten te wisselen op het stadhuis”, neemt Johan Van Brempt, zaakvoerder van juwelenhandel Pools over. “De opstart van Highconic kon niet onmiddellijk gebeuren en al zeker niet met toeters of bellen, want door corona bleven we lang in het ongewisse wat kon en wat niet kon. Grote evenementen organiseren kan nog niet en daarom zijn we van start gegaan met een campagne via sociale media.”

“Gedurende tien maanden komen er speciale acties van de tien Highconic-deelnemers. De website staat online vanaf 6 mei. De tien deelnemers worden er voorgesteld, krijgen een mooie, uitnodigende etalage en iedere dag volgt er een post op Facebook en Instagram. Iedere maand is er ook een give away-actie waarbij een bon van 200 euro te winnen valt in één van de Highconic-zaken. Bovendien voorziet de zaak waar de bon van 200 euro kan gebruikt worden nog in een bijkomend presentje voor de winnaar. In Mania-K kan dat bijvoorbeeld een gratis lunch zijn in het Mania-K café of bij Boury kan dat als afscheidsgeschenkje een fles van Boury Bottled zijn.”

Mooie aanvulling

“Nu voeren we dus eerst tien maanden een campagne via sociale media en dan kunnen we hopelijk uitpakken met een mooi evenement bij alle deelnemers. We zullen tegen dan ook al enkele evaluaties hebben gedaan en beslissen welke richting het kan uitgaan. Komen er dan nieuwe partners bij? Welke acties staan er dan op de planning?”

“We willen zo ook bezoekers aantrekken van ver buiten de provincie”

“De tien deelnemers hebben instapgeld betaald en dat dekt de kosten voor de tien maanden die volgen. We scheuren ons niet af van de vzw Shopping & Centrum Roeselare. Highconic vormt gewoon een mooie aanvulling op de bestaande platformen in Roeselare. In deze heropstart kunnen we misschien zelfs de motor zijn. Wanneer klanten van over heel Vlaanderen naar onze zaak komen, leren ze Roeselare misschien beter kennen en draagt dit bij tot een relance van iedere handelszaak.” Burgemeester Kris Declercq staat volledig achter het idee. “Het is goed dat onze Roeselaarse ondernemers samen de krachten bundelen en dit mooie initiatief mogelijk maken. Highconic past in onze visie, die we ook in Kernplan II verwoord hebben, om winkels die mikken op het hoogste segment van de retail te steunen. Ik ben ervan overtuigd dat we met dit mooie project ook bezoekers aantrekken van ver buiten onze provinciegrenzen.” Social Jpo, een Roeselaars digital agency, mocht de volledige digitale strategie uitwerken die zich in eerste instantie op sociale media focust.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier