Luchthaven Kortrijk-Wevelgem: een bodemloze put?

Redactie KW

Woensdag worden de activiteiten van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem overgeheveld van de vroegere intercommunale met 13 gemeenten naar een nieuwe N.V. opgericht door de provincie, de Vlaamse overheid en Leiedal. Groen maakte van de gelegenheid gebruik om te onderstrepen dat de luchthaven niet rendabel is.

Met enkele imaginaire spadesteken, maar vooral met veel cijfers tonen ze dat de luchthaven een bodemloze put is die telkens weer door de overheid wordt gevuld. Zowel het aantal vluchten als passagiers zit in dalende lijn weet Groen. Nu de gemeenten echter geen financiële bijdrage meer hoeven te betalen liggen die daar ook niet meer wakker van.

Zowel het aantal vluchten als passagiers zit in dalende lijn

Vorig jaar nog schoot Belgocontrol de luchthaven te hulp door opleidingen en de installatie en het onderhoud van meet- en navigatieapparatuur. Waardoor de luchthaven terug vliegverkeer kan organiseren bij slechter weer. Deze en de investeringen die nog moeten gedaan worden kosten tien miljoen euro. “Weggesmeten geld”, vindt Vlaams Parlementslid Bart Carron. “In het financieel verslag van 2016 lezen we dat het gecumuleerd verlies van de luchthaven opgelopen is tot 656.000 euro. In 2016 waren er 920.000 euro inkomsten, wat al lager is dan de 1.065.000 euro personeelskosten.”

We zijn de vuilbak van de luchtvaartopleiding

De nieuwe N.V. moet natuurlijk nog de kans krijgen om tot een rendabele uitbating te komen en ziet dit vooral in het zakenluchtverkeer waar de luchthaven maximaal hoopt te profiteren van de talrijke bedrijven in de regio. Volgens Groen zal dit absoluut geen evidentie zijn. “In 2017 daalde hier het zakenluchtverkeer”, weet Bart Carron. “Dat aantal bewegingen daalde in 2017 met 11,64 percent. Het aantal passagiers dat gebruik maakte van het zakenluchtverkeer daalde zelfs met bijna 22 percent in vergelijking met 2016. Als je de vergelijking maakt met het verdere verleden is het resultaat nog schrijnender. Wij vragen ons luidop af of er wel behoefte is aan een internationale luchthaven in Wevelgem, die troeven heeft die Oostende en Lesquin blijkbaar niet hebben? “

In 2007 waren er nog 5.413 zakenvluchten, vorig jaar werd afgeklokt op 3.680 zakenvluchten. Er werden slechts 35 medische vluchten genoteerd, een halvering bij het jaar daarvoor. Tachtig procent van de vluchten zijn voor scholing en training en helikoptervluchten. “Die lesvluchten gebeurden vroeger vooral in Deurne”, weet Bart Carron. “Maar mede door Belgocontrol zijn die naar Wevelgem gebracht. We zijn de vuilbak van de luchtvaartopleiding.”

Nog zes jaar subsidie

“En voor helikoptervluchten hoef je geen zo’n luchthaven te hebben”, zegt provincieraadslid Maarten Tavernier. “Deze luchthaven mag volgens de Europese staatsteunregels nog tot 2024 overheidssubsidie ontvangen van de overheid. Daarna moet hij volledig zelfstandig draaien en zijn rentabiliteit kunnen bewijzen. Wat onmogelijk is. Nu krijgt de luchthaven jaarlijks 1.224.000 euro subsidie van de Vlaamse overheid, betalen ze een schijntje voor de concessie van de grond die via subsidie van de provincie trouwens weer terugvloeit en stelt de POM 100.000 euro ter beschikking van de intercommunale om cashflow problemen te vermijden. De voorbije en huidige investeringen zijn maatschappelijk niet verantwoord want binnen zes jaar wordt hij omwille van rentabiliteitsredenen toch gesloten. De activiteiten in Wevelgem kunnen perfect overgenomen worden door de luchthavens van Oostende en Lesquin.”

(SLW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier