Met de cyberaanval en de coronacrisis was het een turbulent jaar voor Picanol. CEO Luc Tack staat niet bekend als iemand die veel interviews geeft, maar voor Krant van West-Vlaanderen wilde hij toch zijn licht laten schijnen op dit annus horribilis. En hij is daarbij opvallend optimistisch. “Wij verwachten nog altijd dat de komende tien jaar 500 miljoen uit de armoede zullen evolueren naar middenklasse. Die hebben allemaal textiel nodig en Picanol zal blijven groeien.”
2020 was nog maar pas begonnen of Picanol lag een week helemaal stil door een cyberaanval. En toen moest de coronacrisis nog komen. “Het jaar 2020 is het jaar waarin het team Picanol bewezen heeft dat Picanol zeer veerkrachtig en samenhangend is, en als één groot team, één grote familie heeft samengewerkt”, zegt Luc Tack. “Ik hoef niet te zeggen dat het een zeer moeilijk jaar was. We hadden eerst de cyberattack waarbij we helemaal plat zijn gegaan. Dan kwam het coronavirus daarbovenop. Daarbij hebben we van in het begin zeer proactief gereageerd. We hebben alle internationale vluchten stilgelegd als een van de eerste bedrijven en daar is reactie op gekomen. Ik kreeg opmerkingen: ‘je bent zot! Je gaat veel te rap!’ Maar gezondheid gaat voor op alles. Er is daar geen enkele discussie over. Er is niets zo belangrijk dat het niet op een gezonde of een veilige manier zou kunnen. Altijd eerst de risico’s inschatten en dan actie ondernemen. Die focus op veiligheid was er al, nu hebben we de focus op het vermijden van besmettingen aangescherpt. Dat zal er misschien ook voor zorgen dat we in de toekomst minder griepgevallen zullen hebben. Wie weet.”
Bracht de crisis ook opportuniteiten met zich mee?
“We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een digitale omslag te maken. Iedereen werd verplicht om al zijn papieren kasten weg te doen want we moesten fysiek plaats kunnen maken tussen de bureaus. Dat heeft ervoor gezorgd dat wat we al jaren proberen, versneld hebben kunnen doorvoeren. Overleg was zeer belangrijk. De vakbonden hebben daar ook een belangrijke rol in gespeeld. Men verwacht dat de oplossing van bovenaf komt, maar de beste oplossingen komen altijd bottom-up. Dat is ook de cultuur die we hebben. Ieder jaar hebben we meer dan 1.000 ideeën die vanuit de vloer naar boven gaan. Die systemen zijn in gebruik in Picanol en zijn nu weer zeer goed van toepassing geweest. Ik ga ook eerlijk zijn. We hebben dagen gehad waarbij we aangeslagen waren. Dat we het niet zagen zitten. Er zijn zware tegenslagen geweest, maar dan was het ongelofelijk hoe we er weer bovenop zijn gekomen. Als een bokser die een goeie mot heeft gekregen, weer op zijn benen komt en weer vooruit geraakt.”
Nochtans meldden jullie in augustus een omzetdaling van 24% bij de weefmachines, die gelukkig grotendeels werd goedgemaakt door Tessenderlo.
“In de eerste zes maanden hebben we productie verloren. In eerste instantie door de cyberaanval en dan door de fabriek te herorganiseren. Dan hadden we ook nog het probleem dat er geen containers meer waren waardoor we onze producten niet meer konden versturen, dat zelfs banken de documenten niet konden verwerken… In de tweede jaarhelft zijn we blijven doorwerken en blijven investeren, eerst en vooral in mensen. We zijn blijven doorgaan met opleidingen en hebben gezegd: als er nu even geen werk is, laat ons die tijd gebruiken om bij te leren. Dan zijn we ook zeer snel commercieel doorgegaan. Ik denk dat een de grootste verdiensten van Picanol is dat wij zeer sterk geïnvesteerd hebben in Ieper, maar ook wereldwijd. En dat we wereldwijd onze stempel zetten als lokale organisatie en lokale verkopers. Dat heeft ertoe geleid dat wij momenteel een goeie werkbezetting hebben en dat we dus verder zullen blijven groeien. De toestand is van land tot land enorm verschillend. In China is men al sedert april/mei quasi weer normaal bezig.”
Waren er ook innovaties dit jaar?
“We hebben een nieuwe sponsweefmachine (voor de productie van bijvoorbeeld badhanddoeken, red.) gelanceerd in volle crisis. Het is ongelofelijk hoe we dat gedaan hebben. Alle beurzen waren afgeschaft, er was niks meer. We hebben een virtual event georganiseerd en gecombineerd met een fysisch evenement in landen waar er geen restricties waren. Dat zijn nieuwe zaken die we nu geleerd hebben en waarvoor we in de toekomst nog toepassingen voor zullen vinden. Ik denk dat we vooral zeer veel geleerd hebben. Het is een drama wat er gebeurd is. De sterfgevallen die we nu nog hebben zijn enorm te betreuren. We moedigen onze mensen ook aan om ook privé de maatregelen te volgen en bijvoorbeeld niet met de feestdagen met 20 man in de familie samen te hokken. Anderzijds moeten we ook optimistisch zijn en denken aan de toekomst. Er zijn nu ook opportuniteiten die we er moeten uithalen. Ik denk dat we in Picanol echt die switch gevonden hebben.”
Er is een wereldwijde crisis, maar toch bent u optimistisch?
“Op lange termijn geloof ik enorm in de toekomst van Picanol. Deze crisis zal voorbijgaan en de middenklasse zal wereldwijd blijven groeien. Wij verwachten nog altijd dat de komende tien jaar 500 miljoen mensen uit de armoede zullen evolueren naar de middenklasse. Die hebben allemaal textiel nodig. Daardoor zal het textielgebruik blijven stijgen de komende jaren. Het is aan Picanol om er altijd te staan met de beste oplossingen om die behoefte in te vullen. Daar zijn we volop mee bezig en daar geloven we enorm in. We zijn nu aan het zwemmen, maar je moet naar de andere kant van het water kijken. We gaan op het droge komen. Ik geloof er rotsvast in dat we daar sterker kunnen uitkomen.”
Jullie blijven mensen aanwerven?
“We hebben momenteel veel vacatures staan. Uniek aan Picanol is dat we vacatures hebben voor de ongeschoolde arbeider tot de burgerlijk ingenieur, en alles ertussen. Picanol is een dwarsdoorsnede van de maatschappij qua talent. Ik zou de mensen aanraden om eens naar onze website te kijken en eens af te komen naar Picanol. Want we hebben goeie krachten nodig. We zijn aan het aanwerven, we zoeken goeie mensen om samen te ontplooien en te groeien. Vandaar ook die inzet op opleidingen. Picanol is ook een bedrijf waar mensen vooruitgang boeken binnen het bedrijf door de opleidingen die we aanbieden.”
Welke uitdagingen zijn er nog naast corona?
“Blijven verbeteren. Als we morgen niet beter zijn dan vandaag, dan hebben we een dag verloren. Dat moet niet spectaculair zijn, maar als je iedere dag één stap vooruit zet dan sta je over tien jaar al behoorlijk ver. Wij zijn een familiebedrijf en wij denken op lange termijn, wij denken in termen van generaties ver. Als bedrijf moet je succesvol zijn, en dat gaan door verder te investeren in Ieper maar ook door verder te investeren in de wereld. Het is een en-enverhaal. En Ieper én de wijde wereld, want zonder de wereld zijn we niets in Picanol.”
Hoe moeilijk is de job van ceo in deze tijden?
“Voor mij voelt het nooit aan als een job. Voor mij is het een passie. Ik doe het enorm graag en er alles aan doen om het beste uit de mensen te halen, maar ik wil mijn rol daarin minimaliseren. Het is teamwerk. Ik ben maar een dirigent, het zijn de mensen die de muziek spelen. Ik wil mezelf daar niet te veel naar voren schuiven want dat zou totaal misplaatst zijn. Het is echt de verdienste, inspanning en inzet van heel veel mensen samen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier