In Vlaanderen schreven zo'n 14.000 handelaars zich dit jaar in om hun klanten extra in de bloemetjes te zetten tijdens het weekend. Unizo, de POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij), OC West (Ondernemerscentra West-Vlaanderen) en de provincie West-Vlaanderen sloegen ook de handen in elkaar via een ludieke zevenkamp in de container van Company Games om te tonen dat ze zich in hun zaak ook fysiek van hun sterkste kant moeten tonen.
...

In Vlaanderen schreven zo'n 14.000 handelaars zich dit jaar in om hun klanten extra in de bloemetjes te zetten tijdens het weekend. Unizo, de POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij), OC West (Ondernemerscentra West-Vlaanderen) en de provincie West-Vlaanderen sloegen ook de handen in elkaar via een ludieke zevenkamp in de container van Company Games om te tonen dat ze zich in hun zaak ook fysiek van hun sterkste kant moeten tonen. Net als onze strafste Belgische atleten gingen in Koksijde een tiental kandidaten de uitdaging aan: naast lopen, fietsen, basket en roeien, testten ze hun krachten op de benchpress, de monkey bars en hun behendigheid en techniek op de minigolf. Lisa Raes van Unizo: "Naast de eer zich de sterkste handelaar van West-Vlaanderen te mogen noemen, valt er ook een begeleidingstraject bedrijfsoptimalisatie te winnen. Tijdens deze begeleiding wordt er samen met een businesscoach gekeken hoe ze de sterktes van hun onderneming nog beter in de verf kunnen zetten."Uit een enquête afgenomen door Unizo en Comeos blijkt dat bijna 75 procent van de consumenten sinds corona dichter bij huis winkelt, en dan nog het liefst in de eigen stad of gemeente. De handelaars doen ook hun uiterste best om het winkelen zo coronaproof mogelijk te maken. Meer dan 90 procent van de shoppers geeft aan dit heel erg belangrijk te vinden en de genomen inspanningen door de winkeliers te waarderen. Nog een grote wijziging: 77 procent van de respondenten gaf aan nog meer elektronisch te betalen dan voorheen. Met het initiatief 'ik koop lokaal' hebben de POM en OC West een E-scan ontwikkeld die de online aanwezigheid van de handelaar in beeld brengt, naar het voorbeeld van een mystery shopper. De vindbaarheid via zoekmachines, aanwezigheid op sociale media, de webshop en de online bestelmogelijkheden worden in kaart gebracht. Als resultaat krijgt de ondernemer een beknopt rapport dat inzicht geeft in de sterke punten en de werkpunten van de online aanwezigheid.De coronacrisis zorgde voor een stijging van de online aankopen bij de consumenten. "Een goede online aanwezigheid met je onderneming is van groot belang", zegt Patricia Vandenbroucke, zaakvoerder van WeekendMode Koksijde en ambassadeur van 'Ik koop lokaal'. "Iedereen moet mee op de digitale trein en sedert de lockdown hebben veel mensen de weg naar lokale webshops gevonden. Bij ons is die verkoop zelfs verdubbeld, en een van onze medewerkers is daar zelfs 4 op 5 dagen mee bezig. Ook interactie met de klant via sociale media is belangrijk: we organiseren regelmatig kleine events die ze vanuit hun luie zetel thuis kunnen volgen. "Koop weblokaal heeft als extra troef dat de lokale ondernemer extra inzet op service, de klant ook persoonlijk kan helpen via mail, chat of telefoon. Ik heb vandaag meegedaan aan deze wedstrijd om aan te tonen dat je als ondernemer ook fysiek sterk moet zijn. Ik had geen idee wat me te wachten stond, maar het was een leuke ervaring die ik iedereen kan aanraden. Er waren absoluut kandidaten die fysiek veel straffer presteerden, maar ik deed het op mijn eigen tempo."Ook Stoffel Yperman van REWIND Hotel Oostduinkerke deed mee aan de zevenkamp. "Als ondernemer moet je zowel fysiek als mentaal sterk staan. In onze branche is een goed functionerende website essentieel. Ondanks de drie maanden lockdown is ons zomerseizoen toch niet zo slecht gebleken. We hebben de laatste vijf jaar zwaar geïnvesteerd in verbouwingen, dus nu wordt het knallen en doorwerken! We hebben alleszins vertrouwen in de kust als vakantiebestemming voor de Belgen. We moeten realistisch blijven, want we zullen nog geruime tijd met coronamaatregelen moeten leven. De voorbije zomer heeft echter bewezen dat een vakantie ook leuk kan zijn als we de coronamaatregelen respecteren!"Marceau Decru van Omnia Beauté heeft in zijn schoonheidssalon heel veel fysiek contact met de klanten: "Na de lockdown keerden de klanten in het begin een beetje aarzelend terug. Nu ze weten dat we alle veiligheids- en hygiënemaatregelen heel secuur naleven, met plexischermen, mondmaskers en ontsmettingsmiddelen, hebben ze er weer het volste vertrouwen in."Burgemeester Vanden Bussche: "Onze gemeente is top op culinair gebied, we hebben veel kwalitatieve kleinhandelszaken (vis, vlees en brood), horeca, stijlvolle kledingzaken, speciaalzaken, conceptstores en hippe zaken ... We waarderen de inzet die ondernemers tonen om onze handelskernen levendig te maken en daarom heeft onze gemeente Marieke Nolf in dienst genomen als ambtenaar Lokale Economie, die het aanspreekpunt is van alle Koksijdse ondernemers."(MVP)