Leon en Charlotte Renson, zoon en dochter van Paul Renson: “Het ondernemen is ons met de paplepel ingegeven”

Charlotte en Leon Renson willen het als ondernemer maken.©JOKE COUVREUR
Charlotte en Leon Renson willen het als ondernemer maken.©JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Hun vader Paul Renson staat aan het hoofd van een internationale topper binnen de wereld van zonwering, gevelbekleding, outdoor living en ventilatie, maar ook zijn kinderen vinden hun weg in de ondernemerswereld. Leon (31) stampte vijf jaar geleden eSafe uit de grond, Charlotte (29) richt zich met Amani Spaces op modulaire en stijlvolle thuiswerkkantoren. “Papa is onze beste sparringpartner”, zeggen ze.

Het Waregemse Renson is al sinds 1909 een gevestigde waarde binnen de Belgische bedrijfswereld. Momenteel vormt Paul Renson de vierde generatie, maar ook zijn kinderen Leon en Charlotte zijn gebeten door het ondernemersvirus. Leon richtte in 2016 eSafe op en zette ondertussen de standaard neer voor de moderne pakketbrievenbus. Charlotte lanceerde in oktober 2020 dan weer Amani Spaces en wil daarmee de toon zetten wanneer het over modulaire tuinkantoren gaat. “Design en comfort moeten bij ons hand in hand gaan”, zegt ze daarover. “Telewerken zit meer dan ooit in de lift en veel mensen ervaren de nood aan een degelijk omgeving om thuis in alle rust te kunnen werken. Daar willen wij een antwoord op bieden.”

Het eSafe-verhaal van broer Leon loopt na vijf jaar als een trein. Het bedrijf mag een jaaromzet van om en bij de 3 miljoen euro noteren en heeft een volledig arsenaal aan (slimme) pakketbrievenbussen in een tijdloos design in portefeuille. “Wij laten functionaliteit en stijl hand in hand gaan”, stelt hij. “We willen een antwoord bieden op de steeds groter wordende toevloed aan pakjes die per post worden afgeleverd. We zorgen ervoor dat die veilig in een mooie en eenvoudige bus achtergelaten kunnen worden.”

Steentje verleggen

Zowel Leon als Charlotte lijken een gat in de markt gevonden te hebben. “Dat hebben we van onze papa geleerd, denken we. Altijd op zoek gaan naar wat de consument wil, waar hij nood aan heeft. Het ondernemen zelf is ons met de paplepel ingegeven. Thuis aan de keukentafel ging het vrijwel altijd over de commerce en we zijn er ook groot in geworden. Als kind wasten we de auto’s thuis voor wat zakgeld en eens we oud genoeg waren, trokken we voor Renson mee naar beurzen om er de hospitality te verzorgen.”

“Papa is onze beste verkoper. Tijdens elk gesprek zal hij wel eens verwijzen naar wat zijn kinderen doen. En zo raakt onze naam ook bekend binnen zijn enorm netwerk”

Toch kiezen de twee niet voor een carrière binnen Renson. “We willen ons eigen verhaal schrijven”, klinkt het in koor. “Zelf een steentje verleggen. Als je in een groot bedrijf aan de slag gaat, word je in eerste instantie een schakel binnen het grotere geheel. Binnen onze eigen kleinere firma worden we met alle aspecten van ondernemen geconfronteerd. Dat maakt het net zo interessant. Elk facet heb je zelf in handen. Uit de fouten die we maken, leren we ook enorm veel.”

Met Amani Spaces richt Charlotte zich op de wereld van de tuinkantoren.©Amani Spaces
Met Amani Spaces richt Charlotte zich op de wereld van de tuinkantoren.©Amani Spaces

De link met de familie en het bedrijf blijft echter ijzersterk. “Papa kijkt met interesse naar het parcours dat we afleggen. We weten dat hij graag wil dat we ooit binnen Renson zelf aan de slag gaan, maar eerst stippelen we ons eigen pad uit en doen we de nodige ervaring op. Onze focus ligt vandaag voor de volle honderd procent bij eSafe en Amani Spaces. Wat de toekomst voor ons in petto heeft, zien we dan wel. We willen absoluut vermijden dat we als ‘zoon of dochter van’ aan boord zouden stappen. Bovendien is die vraag nog lang niet aan de orde: papa is nog maar 60 jaar oud, over opvolging wordt nog niet gesproken.”

Fan én criticus

Voor raad kunnen broer en zus wél bij hun vader terecht. “Ik heb papa vaak over de middag of ‘s avonds aan de lijn”, zegt Charlotte. “Onze gesprekken duren daarom niet altijd even lang, maar vanuit zijn ervaring en met een flinke dosis gezond verstand, helpt het mij om even uit te zoomen.” Leon knikt. “Hij is ook onze beste verkoper. Tijdens elk gesprek zal hij wel eens verwijzen naar wat zijn kinderen doen. En zo raakt onze naam ook bekend binnen zijn enorm netwerk. Onze eerste eSafe plaatsten we trouwens bij mijn ouders thuis. Papa is ook de perfecte sparringpartner. Aan de ene kant onze grootste supporter, maar tegelijk een even grote criticus. Dat is heel veel waard.”

Leon wil met eSafe functionaliteit en stijl combineren.©eSafe
Leon wil met eSafe functionaliteit en stijl combineren.©eSafe

Binnen tien jaar willen Leon en Charlotte hun beide ondernemingen definitief op de kaart hebben gezet. “Met eSafe ambiëren we een jaaromzet van 10 miljoen euro”, poneert Leon. “Naast België zijn we ook al actief in Nederland en Duitsland, maar op termijn willen we in heel Europa dé referentie voor pakketbrievenbussen worden.”

“Met Amani zijn we nog maar net uit de startblokken geschoten, maar de aanvragen komen razendsnel binnen”, vult Charlotte aan. “We willen ons concept verfijnen en vooral de gebruiksvriendelijkheid en vele mogelijkheden in de verf zetten. Zo kunnen we ons onderscheiden van de andere spelers op de markt. Het ondernemerschap op zich is fantastisch. Je lows kunnen stevige dalen bereiken, maar je ups pieken enorm. Plus: je kan zelf iets vanuit het niets opbouwen. En dat schenkt je bijzonder veel voldoening.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier