Ledegem bespaart 30.000 euro per jaar met gedoofde lichten

Philippe Verhaest

Sinds 1 juli 2015 dooft Ledegem vier nachten per week en telkens vier uur lang de straatverlichting. Dat levert de gemeente een fikse besparing van 30.000 euro op. “Maar ook het duurzame aspect speelt zeker een rol”, stelt burgemeester Bart Dochy.

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier Het Licht Gaat Uit‘.

Bart Dochy benadrukt dat ook Ledegem het veiligheidsgevoel voorop stelt. “Daarom hebben we bij de politie een analyse besteld over het rechtstreeks verband tussen gedoofde straatverlichting en mogelijke extra inbraken en verkeersongevallen”, zegt hij. “De conclusie was simpel: er is gewoon geen verband. Die perceptie leeft bij de bevolking, maar is dus onjuist. We wilden echter geen ondoordachte beslissing nemen.”

Sinds 1 juli 2015 dooft de gemeente Ledegem op het hele grondgebied liefst vier nachten per week en telkens vier uur lang de straatverlichting. “Van maandag tot donderdag schakelen we van 00.30 tot 4.30 uur ‘s nachts alle straatverlichting uit. In totaal gaat het om 2.048 lichtpunten.”

“Gedoofde lichten zorgen niet voor extra inbraken of ongevallen”

Die strategie levert het gemeentebestuur geen windeieren op. “Zo besparen we jaarlijks liefst 30.000 euro en tegelijk is dit ook nog eens goed voor het milieu. Enkel op feestdagen blijven de straatlichten gewoon branden, want dan kan er tot laat in de nacht volk op pad zijn. Maar tijdens gewone weekdagen is het tussen 00.30 en 4.30 uur ‘s nachts doorgaans erg rustig op onze wegen.”

Dimsysteem

Veel reacties kreeg de gemeente niet op de beslissing. “Ik ben ervan overtuigd dat er nog altijd Ledegemnaren zijn die zelfs niet weten dat de lichten ‘s nachts enkele uren gedoofd worden. Ik heb uiteraard wel begrip voor mensen die erg vroeg uit de veren moeten of pas erg laat van hun dagtaak thuis komen, maar de voordelen voor de gehele gemeenschap zijn gewoon veel groter. Elke keer iemand zijn mening geeft over ons lichtplan, maak ik ruim de tijd om te luisteren en ook onze argumentatie te delen.”

De vier ‘doofuren’ worden in de toekomst niet verder uitgebreid. “Want dan raak je uren aan waar er wél al redelijk veel verkeer op de baan is. En dat willen we vermijden. Op lange termijn ben ik er zeker van dat een dimsysteem de toekomst zal vormen. Met een eenvoudige druk op de knop kan je zo de lichtsterkte wat verlagen. Maar om die ingreep mogelijk te maken, moet eerst een pak materiaal vervangen worden. Dat kan je gewoon niet in één beweging uitvoeren. Wanneer we nu bijvoorbeeld een hele straat opnieuw aanleggen, zullen we altijd opteren voor moderne led-armaturen. Zo bereiden we ons al voor op die ommezwaai.”

“Maar we zijn erg tevreden dat we 2,5 jaar geleden de beslissing hebben genomen om onze straatlichten wekelijks enkele uren uit te schakelen.”