Lano zorgt voor Europese primeur in feestzaal van Huis Van Wonterghem

Lano-ceo Joe Lano op het bijzondere tapijt in Maelstede. De volledige site werd gestript, het hoogtechnologie Smart Strand Forever Clean-tapijt kwam in de plaats. © Olaf Verhaeghe
Olaf Verhaeghe

Wat je er ook op morst, je krijgt het er altijd in een vingerknip uit. In Maelstede, een van de bekendste feestzalen van horecagroep Huis Van Wonterghem, ligt sinds kort een revolutionair vast tapijt. Het resultaat van jaren onderzoek door het Harelbeekse familiebedrijf Lano in samenwerking met het Amerikaanse Mohawk. “Ik heb Grégory even moeten overtuigen, maar eens hij de tests had gedaan, was hij laaiend enthousiast”, vertelt ceo Joe Lano.

Wie vandaag binnenstapt in de feestzalen op Domein Maelstede langs de Brugsesteenweg ziet het meteen. Een volledig nieuw tapijt, met aangepaste meubilair, zorgt voor een frisse, moderne look. “Het resultaat van een bijzondere samenwerking met tapijtproducent Lano“, glimlacht zaakvoerder Grégory Van Wonterghem.

Het nieuwe vloertapijt van ruim 1.000 vierkante meter is een Europese primeur. “Voor het eerst installeerden wij een Smart Strand Forever Clean-tapijt in Europa”, legt Joe Lano, ceo van Lano uit. “De polymeertechnologie werd ontwikkeld door het Amerikaanse Mohawk, een wereldreferentie op vlak van vloerbekleding, en in samenwerking met onze specialisten aangepast aan de Europese normen en vragen. Het voordeel van deze nieuwe techniek is drieledig: het gaat om een biologische kunststof, gebaseerd op maïsafval, je hebt de unieke combinatie van duurzaamheid met zachtheid en er is nu ook het grote voordeel van het reinigingsgemak. Het is anti-allergeen én het neemt geen enkele vlek op. Alles gaat eruit, tot drie keer sneller dan bij klassieke varianten. Oké, het is wat duurder om aan te leggen, maar op lange termijn verdien je die investering sowieso terug.”

Joe Lano (rechts) met Grégory Van Wonterghem van Huis van Wonterghem en Brecht Stubbe, commercieel manager van Urban Crop Solutions.
Joe Lano (rechts) met Grégory Van Wonterghem van Huis van Wonterghem en Brecht Stubbe, commercieel manager van Urban Crop Solutions.© Olaf Verhaeghe

“Ik heb Grégory wel wat moeten overtuigen”, lacht Joe. “Maar we hebben de tests gedaan, met hem erbij. Van mosterd over aarde tot rode wijn, eigenlijk alles wat je kan bedenken: we hebben het op het tapijt gegooid en er in een mum van tijd opnieuw uit gekregen.” Grégory Van Wonterghem knikt terwijl Joe Lano vertelt. “Het vorige tapijt moesten wij om de drie jaar volledig vervangen. Bovendien moesten we wel voor een donkere kleur gaan om de vlekken te maskeren“, vertelt de horecabaas. “Nu kunnen we een aangename lichte kleur kiezen die voor een gezellige sfeer zorgt. Waarom tapijt? Enerzijds heb je het voordeel van de akoestiek en anderzijds krijg je toch meer dat huiselijke gevoel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier