De dorpskernvernieuwing in Langemark zit halfweg. De belanghebbende ondernemers werden op het gemeentehuis uitgenodigd om te luisteren naar de stand van zaken. Het gesprek verengde nogal vlug tot het terugdringen van het aantal parkeerplaatsen in de nieuwe dorpskern. Voor de handelaars is die beleidskeuze een doorn in het oog.
...

De dorpskernvernieuwing in Langemark zit halfweg. De belanghebbende ondernemers werden op het gemeentehuis uitgenodigd om te luisteren naar de stand van zaken. Het gesprek verengde nogal vlug tot het terugdringen van het aantal parkeerplaatsen in de nieuwe dorpskern. Voor de handelaars is die beleidskeuze een doorn in het oog. "Daar kunnen we niet op terugkomen", zei burgemeester Lieven Vanbelleghem. Later op de avond liet hij een opening om aan de kant van de kerk tegenover het Munchenhof een beetje groen op te offeren voor een tweetal extra parkeerplaatsen.Eerder had schepen van Ruimetelijke Ordening Peter Vantomme aangegeven dat er voor het uitwerken van een duurzaam parkeerbeleid meerdere partijen een stem in het debat hebben. Zoals de politie. De gemeente hanteerde een gedoogbeleid ten voordele van de handelaars."De shop en go-borden en de tijdelijke parkeerborden kennen geen wettelijke basis en maken geen deel uit van een duurzame oplossing. In overleg met politie, mobiliteitsdienst en het schepencollege schuiven we het idee naar voor om op acht geselecteerde plaatsen, voor een gegroepeerd aantal winkels, tijdelijk parkeren in te voeren. Dergelijke aanpak zouden we willen uitrollen over de hele gemeente", stelde Peter Vantomme voor.Na een inloopperiode zou een handhavingsbeleid gevoerd worden met het uitdelen van GAS-boetes bij overtredingen.Van een vleug van toenadering was voor de receptie nauwelijks een spoor te merken. De aanwezigen hamerden vooral op de terugloop van het aantal parkeerplaatsen en de gevolgen voor hun portefeuille. Daar werd voor de aanvang van de werken al voor 'gewaarschuwd'.De markering van de parkeerstroken werden als ondermaats bestempeld. Werfleider Karel Maeyaert van het aannemersbedrijf Persyn zei een product in huis te hebben waarmee de stroken kunnen gebleekt worden. Een steenkapper uit de zaal reageerde dat "je met producten al mag smoetten op carrara marmer wat je wil, binnen de zes maand is het uitgewerkt."Sommige aanwezigen wijzen naar het hoge aantal wagens per woning die altijd buiten staan. Anderen verwachten van het personeel bij banken of apotheken dat ze hun auto niet parkeren in het centrum. "Het personeel van de gemeente parkeert zijn wagen aan de oude sporthal. Trouwens de rand rond Het Kasteel wordt blauwe zone", zei burgemeester Lieven Vanbelleghem.De oude sporthal zal altijd bereikbaar blijven. Ook als men in één ruk de Klerkenstraat, tussen de Casino en de oude spoorwegbedding, zal inbuizen. Eerder werd aangegeven dit in fases uit te voeren. Door de complexiteit van die werken, is men daar van afgestapt. Nu wil men voor de winter het ondergrondse werk af hebben.De Donkerweg volgt in maart 2020. Daar zou men kleinere buizen in het steegje willen inplooien. Bij de aannemer was er nog twijfel om met een kleinere diameter te werken. Voor Het Munchenhof was het niet fijn te horen dat in volle communieperiode de omheining zou moeten verwijderd worden. Hubert D'Hoine had ook vragen wanneer 'de erg grote berg aarde' bij de ingang van zijn feestzaal zou verdwijnen."Dat is een tijdelijke opslagplaats om de aarde te mengen met kalk. Dat is noodzakelijk in de werken", verantwoorde Karel Maeyaert zich. "Het is wel een erg hoge berg", probeerde D'Hoine nog eens.Schepen Peter Vantomme zal overleggen met de raad lokale economie en Unizo hoe het nu verder moet. "Ik ga voor een gedragen beslissing", liet hij horen.(PC2)