Kustloodsen beëindigen drie weken stiptheidsactie na akkoord over aanwervingen

Dinsdagavond bereikten het agentschap Maritieme Dienstverlening Kust en de vakorganisaties een akkoord voor bijkomende aanwervingen van kustloodsen. Meteen hebben vakbonden hun stiptheidsactie, die al drie weken de scheepvaart in Zeebrugge en Oostende sterk vertraagt, stopgezet.

© belga

We vernemen van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en de vakorganisaties dat op dinsdagavond 17 november een akkoord met de kustloodsen werd bereikt. “Er zijn afspraken gemaakt over aanwervingen op korte termijn en een toekomstplan voor toekomstige aanwervingen. Het plan voor de lange termijn zal op tafel gelegd worden na een objectieve evaluatie van de multivalentie”, zegt woordvoerder Anne-Sophie Moerman van MDK. “Naar aanleiding van dit akkoord zetten de kustloodsen hun rustacties met onmiddellijke ingang stop en worden inspanningen geleverd om de huidige hinder aan de scheepvaart spoedig weg te werken. Alle partijen betreuren de impact van de acties maar benadrukken de goodwill die aanwezig was om tot een gezamenlijke oplossing te komen zodat de continuïteit van de dienstverlening kan verzekerd worden.”

Hopelijk is dit akkoord duurzamer dan de overeenkomst van vorige week die amper twee dagen standhield.

Te weinig mensen voor het werk

Sinds vrijdag 30 oktober voerde de Associatie van Kustloodsen (AvK), gesteund door onder meer ACV-Transcom, bijna onafgebroken een rust- en stiptheidsactie uit protest tegen de plannen om in het Loodswezen ‘multivalentie’ in te voeren. Daardoor zouden de kustloodsen ‘multi-inzetbaar’ worden en niet alleen schepen naar de kusthavens begeleiden maar ook aan de slag moeten op bijvoorbeeld de Westerschelde. AvK verzet zich hiertegen omdat er nu al een tekort aan kustloodsen is. Het contingent daalde van 44 naar 33, minder dan het ‘kritiek minimum’ van 34. Bovendien gaan de eerstkomende jaren een aantal mensen met pensioen.

Miljoenen verlies door vertragingen

De acties hebben in de haven van Zeebrugge tot miljoenenverliezen geleid. Op een dag met veertien geplande scheepsbewegingen was er bijvoorbeeld maar één kustloods beschikbaar. Dinsdagmorgen telden de leden van bedrijvenverenigingen Apzi-Voka West-Vlaanderen op minder dan drie weken tijd al meer dan duizend uren vertraging op de scheepvaart. Schepen werden afgeleid, ploegen havenarbeiders stonden nodeloos te wachten en het havenbestuur liep havengelden mis.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.