Kust werkt actieplan uit voor meeting- en zakentoerisme

Redactie KW

Dat gaf gedeputeerde voor Toerisme Franky De Block (SP.A) dinsdag in Oostende mee tijdens de voorstelling van een rapport over dat zakentoerisme.

De komende twee maanden zal de provincie samen met de kustgemeenten werk maken van een actieplan dat in 2016 kan uitgerold worden. Doel is om via de uitgetekende strategie en een promotiecampagne de kust in de kijker te zetten als een inspirerende bestemming voor meetings, zakentoerisme en teambuildingactiviteiten. De uitwerking van de strategie is gestoeld op een rapport dat in 2013 het zakentoerisme inventariseerde.

470 bruikbare zalen

Het goede nieuws is dat er op jaarbasis ongeveer 4.625 activiteiten georganiseerd worden, goed voor 200.000 overnachtingen en een omzet van net geen 60 miljoen euro, dit vooral in de maanden waarin het recreatietoerisme op een lager pitje staat. De kust heeft daar ook ruimte voor: 113 aanbieders bezitten bijna 470 zalen die kunnen gebruikt worden, goed voor een capaciteit van 52.500 personen. Bovendien, zo blijkt uit een bevraging, zijn zeven op de tien organisatoren uiterst tot zeer tevreden over de kust als meetingbestemming, met voorop strand en zee als troeven.

Vraag naar grotere ruimtes

Er hangt ook een schaduwkantje aan de cijfers. Zo blijkt dat het aanbod voor grote meetings en congressen vrij laag is, en dat er dus vraag is naar grotere ruimtes, én hotels waarin alle gasten samen kunnen verblijven. Bovendien is er ook nog werk op vlak van infrastructuur en accomodatie. Zo merken de geïnterviewden een gebrek aan snelle wifi-verbindingen, en scoren vakantiecentra en -dorpen, jeugdlogies, congrescentra en bijzondere ontmoetingsplaatsen (zoals Fort Napeleon) matig tot zwak op vlak van communicatie en info over meetings op hun website. Bovendien vragen tussenpersonen van organisatoren meer dienstverlening van hotels, grote hotels en competitievere prijzen.

Het actieplan zal zich enerzijds richten op de verdere professionele ontwikkeling van de sector en anderzijds op een communicatieplan dat de kust als meetingbestemming in de kijker moet zetten.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier