Dinsdagmiddag onthulden een tiental medewerkers van de Kortrijkse Kringloopwinkel in de Gentsesteenweg het nieuwe logo van hun werkgever. Weg zijn het traditionele groen en de bekende gele pijl. Het nieuwe logo oogt strak en is voorzien van drie kleurrijke bollen. Omdat het logo in Kortrijk op de gevel van de winkel geschilderd is, kreeg de hele voorkant van het gebouw een nieuw likje verf. "Ook in de meeste andere winkels kan je het nieuwe logo al bewonderen", aldus Bart. "De vrachtwagens moeten klaar zijn tegen het einde van de maand."
...

Dinsdagmiddag onthulden een tiental medewerkers van de Kortrijkse Kringloopwinkel in de Gentsesteenweg het nieuwe logo van hun werkgever. Weg zijn het traditionele groen en de bekende gele pijl. Het nieuwe logo oogt strak en is voorzien van drie kleurrijke bollen. Omdat het logo in Kortrijk op de gevel van de winkel geschilderd is, kreeg de hele voorkant van het gebouw een nieuw likje verf. "Ook in de meeste andere winkels kan je het nieuwe logo al bewonderen", aldus Bart. "De vrachtwagens moeten klaar zijn tegen het einde van de maand."Met het nieuwe logo hoopt De Kringloopwinkel een jonger publiek aan te trekken en een nieuw tijdperk in te stappen. "We richten ons natuurlijk nog steeds op iedereen, jong en oud", aldus Bart. "Maar met het nieuwe logo willen we benadrukken dat tweedehands al lang niet meer synoniem staat voor oubollig, saai of stoffig. Integendeel, we krijgen steeds meer mensen over de vloer die op zoek zijn vintage, retro of gewoon hippe tweedehandsspullen." Dat idee vertaalde de keten vorig jaar al in een slogan: 'Nieuw is zo passé'. De drie gekleurde bollen in het logo wijzen dan weer op de bredere functie van de winkelketen. Zo verwijst de groene bol naar hun maatschappelijke functie. "We zijn ook een maatwerkbedrijf waar sociale tewerkstelling centraal staat", legt Bart uit. "We proberen mensen die om de ene of de andere reden niet meteen terecht kunnen op de gewone arbeidsmarkt hier autonoom te leren werken."Dat idee brengt de keten trouwens meteen in de praktijk. Binnenkort gaan ze in Heule van start met een aparte werkvloer waar lessen Nederlands en werk gecombineerd worden. "Op dit moment zijn we daarvoor op zoek naar een leerkracht. We hopen voor het einde van het jaar van start te gaan. Bedoeling is dat mensen een paar maanden volledig ondergedompeld worden in onze taal, terwijl ze aan de slag zijn. Maar de nadruk ligt wel op taalvaardigheid."De rode bol staat voor solidariteit. "Zoals gezegd richten we ons tot iedereen, maar de essentie is wel nog steeds dat ook mensen die financieel wat zwakker staan, hier een betaalbaar aanbod vinden. Wij vervangen in principe immers de meubeldepots van het OCMW van vroeger."De gele bol ten slotte staat voor het reeds bekende circulair denken van De Kringloopwinkel. Maar ook daar wil Bart een stapje verder in gaan. "We willen meer doen dan alleen oud gerief verzamelen en verkopen. Zo zullen er zeker meer repaircafés komen, waar mensen terecht kunnen om kapotte spullen te laten herstellen. En ook met zaken die net niet goed genoeg zijn voor onze winkels, maar te goed om weg te gooien, willen we aan de slag gaan. Zo zijn er al een paar workshops geweest waarin oude meubels een nieuw verflaagje krijgen of waar je een lampkap kan herstofferen."Dat idee hoopt Bart in de kijker te kunnen zetten op de Dag van de Kringloopwinkel op 17 oktober. "We plaatsen vooral upcycling in de kijker. RecupHub, het gezamenlijke initiatief van Imog en De Kringloopwinkel zal uitpakken met een stand waar je inspiratie vindt om oude spullen nieuw leven in te blazen." Bart benadrukt wel dat het niet de bedoeling is dat er van bij de opening van de winkels lange rijen zullen staan, zoals andere jaren wel het geval is. "We hebben graag veel volk. Maar dit jaar zal het aanbod in onze winkels niet anders zijn dan anders op 17 oktober. Zo willen we vermijden dat er te veel volk samen troept vanaf het openingsuur. Kom dus gerust langs, maar weet dat je je niet hoeft te haasten", besluit hij.