Jotte Mallisse woont in Marke en is tweedejaarsstudent handelsingenieur aan de KU Leuven campus Kortrijk. "Waarom wachten om te ondernemen tot je afgestudeerd bent? Op impact maken staat volgens mij geen leeftijd. Ik hoop een voorbeeld te zijn voor andere studenten die duurzaam willen ondernemen."
...

Jotte Mallisse woont in Marke en is tweedejaarsstudent handelsingenieur aan de KU Leuven campus Kortrijk. "Waarom wachten om te ondernemen tot je afgestudeerd bent? Op impact maken staat volgens mij geen leeftijd. Ik hoop een voorbeeld te zijn voor andere studenten die duurzaam willen ondernemen.""Door mijn neef Jonas ben ik beginnen nadenken over duurzaam ondernemen. Ik draag vaak witte t-shirts en ben tot de choquerende conclusie gekomen dat dit een erg vervuilend boeltje is", vertelt Jotte. "Niet veel mensen weten dat. Ik heb besloten het heft in eigen handen te nemen en richtte mijn eigen duurzaam kledingmerk op: Whitee, uitgesproken als 'white tee' Engels voor witte t-shirt.""Om te kunnen concurreren met andere grote merken, die op grote schaal produceren en zo hun kosten drukken, heb ik bijna alles zelf gedaan, van prints en website ontwerpen tot administratie en marketing. Dit was intensiever en moeilijker dan ik dacht, maar alles is toch op zijn pootjes terecht gekomen. Ik heb het geluk gehad dat er in Kortrijk en Vlaanderen heel wat organisaties zijn die jonge ondernemers een hand toereiken (SPURT Kortrijk, Hangar K, FlandersDC, ...)", weet Jotte."Om mij als merk te onderscheiden van andere - duurzame - kledingmerken, heb ik nagedacht over de prints die op de t-shirts staan. Iedere print behoort tot een collectie die een achterliggende boodschap met zich meedraagt. Ik geloof dat, net zoals de uitleg bij schilderijen, deze context voor een diepere schoonheid zorgt."Voorlopig is de kledij enkel te koop via de webshop. "Ik zou zeer graag samenwerken met plaatselijke kledingwinkels", geeft Jotte nog mee. "De bedoeling is om een brug te vormen tussen online shops en lokale winkels, om zo jongeren terug naar de lokale handelaars te lokken in plaats van naar webshopgiganten." (MVM)