Kortrijkse genomineerden voor Toerismeprijzen: “Ondernemen als vrouw? Hetzelfde als bij een man zeker?”

© TVK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Veronique Vandewalle van Parkhotel Kortrijk en Cindy Monnens van Kaffee Damast zijn genomineerd voor de Toerismeprijzen 2018 Regio Leiestreek, een initiatief van Westtoer. Veronique is genomineerd voor de Prijs van Verdienste, Cindy als Beste Ondernemer. “De smile van de klant, dat is belangrijk.”

Met de driejaarlijkse toerismeprijzen wil Westtoer verdienstelijke ondernemers en creatieve initiatieven in West-Vlaanderen belonen. Met meer dan 70 kandidaten in drie categorieën was de oproep om toeristische actoren en initiatieven voor te dragen bijzonder succesvol. De twintig genomineerden uit die 70 kandidaten krijgen de titel Laureaat mee. “Het is sowieso al een eer om genomineerd te zijn”, aldus Cindy en Veronique.

Wat doet zo’n nominatie met iemand?

Veronique: “Dat is bijzonder leuk. Het is een erkenning voor ons werk en hetgeen we doen. Ik ben een beetje verrast want ik heb mezelf niet ingeschreven. Het zal op voordracht geweest zijn (lacht).”

Cindy: “Ik ben aangenaam verrast, want ik heb me ook niet zelf ingeschreven (lacht). Het is een mooie bevestiging dat we niet slecht bezig zijn.”

Wat houdt toerisme in binnen jullie branche?

Cindy: “Dat ismensen ontmoeten, mensen die dingen komen vragen. Ik probeer ze op het juiste spoor te zetten door interessante tips te geven over de regio en over Kortrijk. Het is een boeiende stad, zeker ook met Museum Texture. Daardoor hebben we in Kaffee Damast een andere zeer diverse instroom van publiek. Daar zorg ik voor beleving en belevenis met bijvoorbeeld een leestafel, info over de stad, evenementjes, concertjes. Het totaalplaatje moet kloppen.We hebben onlangs het Q-label gehaald. Ik stel me altijd de vraag hoe zou ikzelf willen onthaald worden, hoe zou ikzelf toerisme willen ervaren en beleven. De ‘smile’ van de klant is belangrijk. Toerisme is ook in eigen stad blijven: de Leieroute, buitenlandse groepen ontvangen. Kortrijk heeft veel sterke troeven op toeristisch gebied, eigenlijk veel te veel om op te noemen.”

Kortrijkse genomineerden voor Toerismeprijzen:
© TVK

Veronique: “Daar heb je gelijk in, Cindy. Ik ervaar toerisme achter de balie in het hotel via buitenlandse gasten: dat is elke dag op reis gaan. Ik hou van hun cultuur en gewoontes, hun culturele bagage en hun diversiteit, dat boeit mij. Toerisme is ook ambassadeur van je stad zijn. Als je iets duidt, luisteren ze ook. De eerste en laatste indruk is belangrijk. Persoonlijk vind ik dat je de interessesfeer van je klant moet aanvoelen en meegaan in hun leefwereld. Dat heeft alles te maken met hospitality. Bijvoorbeeld mensen die in hun land pas om 10 uur ‘s avonds eten, duidelijk maken dat onze keuken dicht is om 22 uur. Kleine dingen voor ons maken voor hen het grote verschil. Of een hotelgast die een vrouw geen hand wil geven of aankijken. Ik ben dan kordaat: hij moet het met mij regelen en praten of anders heeft hij geen hotelkamer (lacht).”

Dat brengt ons meteen bij de vraag hoe het ondernemerschap is als vrouw.

Veronique: “Hetzelfde als bij mannen zeker? (lacht)

Cindy: “Schitterend antwoord Veronique, dat vind ik ook (lacht).”

Veronique: “Mensenkennis, luisteren, kijken, doen en evolueren. Mijn personeel en ikzelf kunnen onmiddellijk zeggen welk ‘type’ klant we voor ons hebben. Ondernemerschap is ook durven je nek uitsteken en genoeg gezonde ambitie hebben. In het hotel proberen we de lat hoog te leggen. We kijken naar veel super-de-luxe hotels. We laten ons erdoor inspireren en proberen hier een mooie afgeleide van te maken. Maar qua personeel is dat bijna niet haalbaar.”

“De combinatie met een gezin is een evenwichtsoefening. Kinderen mogen niet de dupe zijn van ambitie. Binnen mijn sector vind ik dat er moet gezorgd worden voor een goede opleiding en langere stages. Dat is belangrijk, maar dat brengt niet op voor de werkgever.”

Cindy: “Ondernemerschap krijg je niet in de schoot geworpen. Je moet er voor blijven werken, origineel zijn en je moet er iets voor doen. Als ondernemer twijfel je altijd. Je stelt je de vraag of je wel goed bezig bent.Op zich is dat niet slecht, maar je moet wel je zaak runnen intussen. Ondernemen is een goed plan hebben en je zeker daaraan houden: stick to the plan. Mentaal ben ik 7 op 7 bezig met de zaak en ik heb dan ook weinig vrije tijd. We hebben er bewust voor gekozen om één of twee avonden minder de zaak open te houden en bewuster met vrije tijd om te gaan. Dat is beter voor mezelf en voor het gezin. Maar ook met mijn vrije uren wil ik creatief omspringen. Persoonlijk vind ik het leuk dat ik als ondernemer kan bijdragen aan de opleving van Overleie.”

Medio september komt de jury opnieuw samen om de zes uiteindelijke winnaars aan te duiden: één voor de prijs van verdienste, één voor de prijs voor innovatie en creativiteit en vier winnaars voor de prijs van beste toeristische ondernemer. Westtoer maakt de winnaars bekend tijdens de Nacht van Westtoer op 25 september in Kursaal Oostende.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier