Kortrijkse fietsenmaker doet het enkel met bakfietsen

Kevin van Green Leaf Projects gaf al aan mee in het project te stappen. (foto AN) © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Je kinderen van school halen met de bakfiets is al lang niet meer exclusief voor bomenknuffelende hippies weggelegd. “In Kortrijk rijden er meer cargofietsen rond dan gelijk waar in Vlaanderen”, weet Kevin Labeeuw. Met Green Leaf Projects, de eerste fietsenwinkel in West-Vlaanderen waar enkel bakfietsen of cargofietsen verkocht en hersteld worden, wil hij daar gretig op inspelen.

Kevin Labeeuw woont in Wevelgem, maar werkt vooral in Kortrijk. Zijn gloednieuwe zaak Green Leaf Projects opende op vrijdag 5 april de deuren vlak naast Barcyclette, het eerste fietscafé van Kortrijk in het gewezen rusthuis Sint-Vincentius aan het Begijnhofpark. “Klanten zullen door het café moeten wandelen om mijn winkel te bereiken“, vertelt Kevin. “We werken dus echt als een team.”

West-Vlamingen die zich een degelijke bakfiets of cargofiets willen aanschaffen moesten daar tot nu toe voor uitwijken naar Oost-Vlaanderen of hun vertrouwen stellen in een fotootje op het internet. Kevin brengt daar verandering in. “Bij Green Leaf Projects zal je verschillende modellen ook echt kunnen uittesten om te zien welke fiets het beste bij je past.” Een Italiaanse Douze, een Deense Bullitt of toch liever een Bicicapace met een laadbak van 70 liter vooraan? Bij Kevin vind je het allemaal. “Ik vraag altijd eerst aan mijn klanten wat ze precies willen doen met hun cargobike. Eens we daaruit zijn, kan ik hen iets aanraden. Alle fietsen kunnen trouwens ook elektrisch geleverd worden”, duidt hij.

Oud-Groeninge Spurter

Het idee voor Green Leaf Projects kwam er niet zo maar. Kevin zit al zijn halve leven op de fiets. “Tot mijn 22ste fietste ik bij de Kortrijk Groeninge Spurters. Op de weg, de piste en veldrijden, ik deed het allemaal. Tegenwoordig bezit ik nog een auto, maar daarmee doe ik aan autodelen. Er rijden dus meer andere mensen mee dan ikzelf. Sneeuw, hagel, regen of wind ik fiets daar gewoon door. De vrijheid die een fiets geeft vind ik fantastisch. “

Ik wil zowel aan bedrijven als particulieren tonen dat er alternatieven zijn voor de auto en die vreselijke files. Een auto is geen noodzaak meer – Kevin Labeeuw

Toch duurde het even voor hij zijn passie durfde volgen. Kevin studeerde eerst mechanica en ging op zijn 18de werken. Vijf jaar later trok hij opnieuw naar de schoolbanken waarna hij meer dan een decennium later aan de slag ging als jeugdconsulent. Maar de fietsmicrobe liet hem in al die tijd niet los. Sinds januari is hij dan ook zelfstandig fietshersteller.

Kortrijkse fietsenmaker doet het enkel met bakfietsen

“Ik bleef al die tijd wel actief bij organisaties zoals Lieve Zusjes Stoere Broers en Velomaker”, vertelt Kevin. “Toen Tamara (de uitbaatster van Barcyclette, red.) mij vroeg om één dag in de week de fietsen van haar klanten te komen herstellen, is de bal aan het rollen gegaan. Ondertussen zorg ik voor herstellingen aan huis in Groot-Kortrijk en Menen, die doe ik zelf allemaal met mijn cargobike. Ik wil zowel aan bedrijven als particulieren tonen dat er alternatieven zijn voor de auto en die vreselijke files. Een auto is geen noodzaak meer.”

Aan interesse in elk geval geen gebrek. “De mensen van de verpakkingsvrije winkel Zonder Meer bijvoorbeeld halen ondertussen zelfs bestellingen op met hun cargofiets. En enkele werknemers van Buda hebben gisteren nog een halve dag de Douze meegenomen om die eens uit te testen.”

Herstellen aan huis

Voorlopig is de winkel enkel open op woensdag, donderdag en vrijdagnamiddag. “Op die manier kan ik ook mijn fietshersteldiensten aan huis blijven garanderen”, verduidelijkt Kevin. “Ik herstel trouwens alle soorten fietsen, cargo of niet.” De zaak werd voor 90 procent ingericht met gerecupereerde materialen. “De scheidingswand is gemaakt van oude planken van het rusthuis en ook de legplanken in mijn kast zijn gerecycleerde deuren. Dat is sowieso de manier waarop ik zaken wil doen. Ik wil mijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden.”

Mensen die geïnteresseerd zijn mogen gewoon binnenspringen. Een impulsaankoop zal je er wellicht niet meteen doen. Voor een elektrische bakfiets tel je al snel tussen de 4.000 en de 6.000 euro neer. De niet-elektrische versies verkoopt Kevin vanaf 1.200 euro. “Het is inderdaad een investering. Maar waar je aan een auto nog jaarlijks kosten hebt, is dat bij een cargofiets niet het geval. En altijd voor de deur kunnen parkeren is ook geld waard”, besluit hij met de glimlach.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier