Kortrijkse Edgard & Cooper lanceert vegan hondenbrokken

Het bedrijf van de drie jeugdvrienden Koen Bostoen, Jürgen Degrande en Louis Chalabi groeide uit tot een succesverhaal. (gf)
Bert Vanden Berghe

Het bekende hondenvoedingsmerk Edgard & Cooper pakt nu uit met een reeks 100% plantaardige hondenbrokken. Tegen 2025 wil het bedrijf CO²-neutraal zijn, nadat ze ook al de plastic zakken hebben geband.

Het verhaal van Edgard & Cooper begint enkele jaren geleden toen Edgard, de hond van Koen Bostoen, ziek werd van zijn hondenvoeding. Louis Chalabi, een goede vriend van Koen, klaagde dan weer dat hij nooit lekker en gezond hondenvoer voor zijn hond Cooper vond. Samen ontwikkelden de Kortrijkse ondernemers een hondenbrok met vers vlees en voedzame ingrediënten als groenten, fruit en kruiden, verpakt in biologisch afbreekbare zakken en recycleerbare blikken.

Vijf jaar later gaan ze nog een stap verder, want nu lanceren ze ook plantaardige hondenbrokken, met de smaken ‘Wortel & Courgette’ en ‘Rode Biet & Pompoen’, aangevuld met fruit als appel, peer of blauwe bessen. “Er is niet per sé vlees nodig om een gezond en evenwichtige voeding voor te schotelen aan honden”, klinkt het. “Zo leveren erwten, aardappelen en rijst de nodige eiwitten en aminozuren, zorgen de verse groenten voor makkelijk verteerbare koolhydraten en energie en geeft het aanwezige fruit in de brokken de nodige vitaminen.”

Minder CO²

De overstap naar plantaardige voeding is alvast goed voor het milieu. “De productie van voeding voor huisdieren is wereldwijd verantwoordelijk voor 106 miljoen ton CO²-uitstoot per jaar. Dat is bijna evenveel als de totaal CO²-uitstoot van alle Belgen samen. Als je 50% van de dagelijkse voeding voor je hond vervangt door plantaardige brokken van Edgard & Cooper, spaar je een CO²-uitstoot uit gelijk aan twee wasmachines met een wasbeurt van 60 graden, elke week opnieuw, gedurende het hele leven van je hond.”

Het bedrijf gaat nog verder in hun groene aanpak. Zo zijn ze het eerste Europese merk waarvan de verpakking gemaakt is van recycleerbare papieren zakken, waarmee ze net geen 10 miljoen plastic zakken uitspaarden. Tegen 2025 willen ze volledig CO²-neutraal zijn.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.