"Dit is niet het moment om halve maatregelen te nemen of louter te focussen op wat er gebeurt binnen de eigen stadsgrenzen. We moeten als stadbestuur een gezonde portie ambitie aan de dag leggen en onze handelaars meenemen in onze visie. We moeten hen inspireren om verder te durven kijken dan Kortrijk alleen", aldus een enthousiaste schepen.
...

"Dit is niet het moment om halve maatregelen te nemen of louter te focussen op wat er gebeurt binnen de eigen stadsgrenzen. We moeten als stadbestuur een gezonde portie ambitie aan de dag leggen en onze handelaars meenemen in onze visie. We moeten hen inspireren om verder te durven kijken dan Kortrijk alleen", aldus een enthousiaste schepen.Concreet lanceert de stad vier campagnes en die richten zich niet alleen tot de Kortrijkzanen. Heel West-Vlaanderen, Zuid-Oost-Vlaanderen, Henegouwen en Noord-Frankrijk is uitgenodigd. Er worden traditionele mediacampagnes in kranten en magazines ingezet, maar ook online beweegt er heel wat. In de loop van de zomer nodigt de stad 30 zogenaamde influencers uit. Die komen een dagje shoppen in de stad en posten daarover op sociale media. Samen bereiken ze meer dan 250.000 volgers. Een concept dat zich vorig jaar al eens bewees. De bekende journalist Christophe Deborsu maakt een korte reportage over Kortrijk voor RTL, om zo ook bezoekers van over de taalgrens aan te trekken. En om heel Vlaanderen te bereiken, komt ook 'De Stoel' naar Kortrijk. Een populair stukje televisie na Het Journaal op Een waarbij kijkers moeten raden waar de stoel zich bevindt.Eens al die bezoekers in Kortrijk zijn, moet er natuurlijk ook nog iets te beleven vallen. De coronamaatregelen maken dat niet altijd gemakkelijk. Schepen Vandendriessche belooft nu al zeker vijf nieuwe winkels in de binnenstad. "Die komen er nog dit jaar en dat zijn grote namen", klinkt het. De nieuwe handelszaken zijn het resultaat van een 'Retail Hunt' vorig jaar. Waarbij de stad actief op zoek ging naar investeerders. "Dat blijven we ook nu doen", klinkt het. "Daarvoor komen er bijvoorbeeld filmpjes met getuigenissen van investeerders en winkeliers die de sprong al waagden. De aantrekkingspremie wordt uitgebreid met 250.000 euro en er komt een tweede Retail Hunt" Daarnaast komt er ook een charmeoffensief voor de bezoekers van de stad met een hele resem aan coronaproof activiteiten. Zo werden er twee nieuwe fietsroutes en een nieuwe wandelroute ontworpen. Die leggen de focus op de deelgemeenten en de lokale horeca. Zo zal je kunnen 'Fietsen langs de kappelletjes van het Zuiden', 'Fietsen langs de kappelletjes en de molen van het Noorden' en 'De 11 kilometer door Aalbeke en Rollegem' kunnen wandelen. Daarnaast opent ook de Sint-Maartenstoren opnieuw de deuren en komt er een selfiespot-wandeling langs de meest fotogenieke plaatsen van de stad. Een kaart met alle toffe terrasjes in Kortrijk moet vooral toeristen aanzetten tot ontdekken en een speciaal ontworpen kaartje met daarop 'Groeten uit Kortrijk' moet ook hun thuisfront warm maken om even langs te komen."In september en oktober gaan we per deelgemeente een evenement dat sowieso op de planning staat, versterken met een extra braderie waar lokale getroffen handelaars de beste plaatsen krijgen. Aangevuld met andere handelaars met abonnement. En waarom niet enkele attracties van de paasfoor?" Natuurlijk staat het bestuur niet alleen in voor het zomerplezier in onze stad, denk maar aan de openluchtcinema, #KortrijkKorting, Buiten Westen, Uit met een vlieg in de musea, Contrei live op de verlaagde Leieboorden, Vlassafari en Kortrijk Gordelt. Schepen Vandendriessche neemt tot slot vooral de woorden van retailexpert Gino Van Ossel ter harte, die kort voor de crisis zei dat de strijd om de status van hét commerciële en shopping centrum in Zuid-West-Vlaanderen de eerstkomende jaren wordt beslecht. "De coronacrisis versnelt dat proces en biedt tegelijk ook kansen. Als we erin slagen niet enkel onze lokale economie hier door te sleuren maar ook onze rol als belangrijke speler in de regio in de verf te zetten, dan kan Kortrijk in zijn geheel sterker uit deze crisis komen", besluit de schepen ambitieus.