Het strijdplan van het stadsbestuur verschijnt pas maandagavond op de gemeenteraad, maar werd deze ochtend toch al voorgesteld. In totaal heeft schepen Vandendriessche zeven concrete plannen die mensen van de baanwinkels naar het centrum moeten lokken. "Want als we zeven keer schieten, dan is de kans dat het een keer raak is groot", klinkt het. Zo een baanwinkel bevindt zich veelal aan grote verbindingswegen tussen steden. Denk aan de Doorniksesteenweg of de Kortrijksestraat. Ze zijn erg aantrekkelijk voor shoppers omdat ze makkelijk te bereiken zijn en ook parking vind je vaak vlak voor de deur. "Alleen zuigen ze ons centrum leeg en maken ze onze kernen kapot", aldus de schepen. "Zowat elke stad in Vlaanderen heeft dat probleem, maar wij kiezen ervoor om in actie te schieten."
...

Het strijdplan van het stadsbestuur verschijnt pas maandagavond op de gemeenteraad, maar werd deze ochtend toch al voorgesteld. In totaal heeft schepen Vandendriessche zeven concrete plannen die mensen van de baanwinkels naar het centrum moeten lokken. "Want als we zeven keer schieten, dan is de kans dat het een keer raak is groot", klinkt het. Zo een baanwinkel bevindt zich veelal aan grote verbindingswegen tussen steden. Denk aan de Doorniksesteenweg of de Kortrijksestraat. Ze zijn erg aantrekkelijk voor shoppers omdat ze makkelijk te bereiken zijn en ook parking vind je vaak vlak voor de deur. "Alleen zuigen ze ons centrum leeg en maken ze onze kernen kapot", aldus de schepen. "Zowat elke stad in Vlaanderen heeft dat probleem, maar wij kiezen ervoor om in actie te schieten."1. Verbod op nieuwe baanwinkelsAan de bestaande baanwinkels valt niet zo veel te veranderen. Maar nieuwe zullen er -als het van het stadsbestuur afhangt- zeker niet bijkomen. "We willen dat trouwens niet alleen in Kortrijk doen, dat zou geen zin hebben", aldus de schepen. "Intercommunale Leiedal (die een tiental gemeenten in de streek rond Kortrijk vertegenwoordigd nvdr.) beloofde al zijn medewerking en ook de provincie schreef ik hier al over aan."2. Minder winkelsKortrijk heeft naast Oostende het grootste aantal winkelpanden per 1.000 inwoners. "We hebben 27.3 panden voor 1.000 inwoners en dat zijn er te veel", klinkt het. Bijna 12 procent van die panden staan dan ook leeg. "Op sommige plaatsen is het duidelijk dat de winkels ook nooit zullen terugkomen", verduidelijkt de schepen. "Denk maar aan de Brugsesteenweg langs het Astridpark. Die panden gaan we kopen en ombouwen tot huizen en kantoren." De stad wil daarvoor samenwerken met het Pandenfonds. De komende vijf jaar moeten er zeker 20 gebouwen onder handen genomen worden.3. Groenere winkelstratenIn februari 2020 start het stadsbestuur met het aanleggen van kleine parkjes en bloemenperkjes op die plaatsen in de stad waar shoppen wél nog gestimuleerd wordt. Er moeten ook bankjes en andere rustpunten bijkomen in wat de schepen een "oase van beton" noemt.4. Premies voor nieuwe winkelsHet stadbestuur voorziet zo'n 200.000 euro voor premies die vooral grotere winkelketens moeten aantrekken. "Natuurlijk blijven starters ook welkom, maar grote namen trekken meer shoppers aan", verklaart de schepen. Er zullen premies te krijgen zijn voor investeringen, zoals het renoveren van een winkelgevel en aantrekkingspremies, waarbij nieuwe handelszaken hun huur tot een jaar lang terug betaald krijgen.5. Op jacht naar investeerdersOp 5 maart 2020 wil het stadsbestuur minstens 50 grote investeerders naar Kortrijk halen, in de hoop hen te overtuigen om zich hier te vestigen. Ze slaan daarvoor de handen in elkaar met Jorg Snoeck van RetailDetail uit Antwerpen en met K in Kortrijk. "Het idee om als stadsbestuur zelf investeerders en grote ketens aan te spreken in uniek in Vlaanderen", weet schepen Vandendriessche. "We moeten onszelf immers geen blaasjes wijsmaken, veel van die mannen laten onze stad nog links liggen. Daar gaan we verandering in brengen."6. Nog meer acties"Het moet nóg aangenamer worden om in Kortrijk centrum te winkelen, daarom bundelen we alle organisaties rond stadsmarketing tot een slagkrachtige machine. Zo investeerde de stad al in een katern bij De Standaard", aldus de schepen. In totaal wil hij tot 80.000 euro investeren in 'slimme acties' zoals kerstverlichting, de Kortrijkse cadeaukaart en citytripmagazines.7. Data, data, dataDe dataverzameling van het Kortrijkse stadsbestuur lag een aantal weken geleden nog fel onder vuur. Maar de schepen is geenszins van plan om op dat gebied stappen terug te doen, integendeel. "Het is de beste manier om te zien of al onze inspanningen effect hebben", klinkt het. Kort samengevat werkt het bestuur nog steeds met GSM-signalen, wifi-sensoren en mastercard en maestro analyses om te achterhalen hoeveel bezoekers er op welke momenten naar de stad komen.Zelfstandigenorganisatie Unizo is heel tevreden met het nieuwe aanvalsplan. "Het is duidelijk dat schepen Arne Vandendriessche het premiebeleid grondig geëvalueerd heeft, een pluim vanuit Unizo voor hem. Voor zowel wie koopt als huurt zijn er nu kansen om stadsondersteuning te vinden. Een goede zaak", aldus de voorzitter van Unizo Kortrijk Gudrun Bekaert. "De premies zijn er voor centrum Kortrijk en meerdere kerngebieden zoals centrum Bissegem, Heule of bepaalde wijken. Een goede zaak, want niet iedereen wil vanuit het stadscentrum ondernemen. Daarom is het noodzakelijk dat mensen met plannen tijdig met de stad spreken. Zo kunnen zij op de best mogelijke locatie ondernemen, met een blik op hun toekomst", raadt ze aan.Vlaams Belang, bij monde van Wouter Vermeersch, is minder enthousiast. "Onze partij is voorstander van kernversterking, maar plaatst het nodige voorbehoud bij het mobiliteits- en parkeerbeleid dat leegstand in de hand werkt, de wildgroei aan imagoverlagende handelszaken in Kortrijk en de oneerlijke concurrentie door nachtwinkels die onvoldoende kordaat worden aangepakt."Tot slot roept het stadsbestuur de Kortrijkzanen op om ook hun voorkeur kenbaar te maken. "Heb je een tweede verblijf in Nieuwpoort en ga je daar dikwijls winkelen in een leuk boetiekje? Laat het ons weten! Wie weet krijgen wij de volgende vestiging wel naar Kortrijk", aldus een enthousiaste schepen. Ook wie niet in Kortrijk woont maar er wel graag komt winkelen mag zijn of haar mening geven."En wat het issue rond mobiliteit betreft. Dat heeft in mijn ogen te maken met communicatie en perceptie. Als een handelaar op sociale media zijn beklag doet over het feit dat hij niet meer te bereiken valt, dan zal er niemand komen. Zet hij erop hoe je hem makkelijkst kan vinden, dan komen mensen vanzelf. Laat ons dus stoppen met zo negatief te doen en samen bouwen aan een leuke stad om in te ondernemen.(Annelies Nollet)