Producent van de koffies is Nathan Ghysbrecht (58). "Ik ben afkomstig uit De Panne, maar woon nu in Brugge. Ik volgde A2 Elektro-Mechanica en opleidingen tot gids Wereldoorlogen. Maar van kindsbeen af had ik een bijzondere interesse in alles wat met koffie te maken had. In het Nederlandse Enkhuizen behaalde ik diverse diploma's rond het roosteren van koffie (wat in de volksmond 'branden' heet, red.). Nu proef ik tot dertig koffies per dag. Maar dan wel zoals een wijnproever dat doet. Tot rond 1900 was koffie een exclusief luxeproduct, maar door de kolonisatie werd dat ook voor de gewone man bereikbaar....

Producent van de koffies is Nathan Ghysbrecht (58). "Ik ben afkomstig uit De Panne, maar woon nu in Brugge. Ik volgde A2 Elektro-Mechanica en opleidingen tot gids Wereldoorlogen. Maar van kindsbeen af had ik een bijzondere interesse in alles wat met koffie te maken had. In het Nederlandse Enkhuizen behaalde ik diverse diploma's rond het roosteren van koffie (wat in de volksmond 'branden' heet, red.). Nu proef ik tot dertig koffies per dag. Maar dan wel zoals een wijnproever dat doet. Tot rond 1900 was koffie een exclusief luxeproduct, maar door de kolonisatie werd dat ook voor de gewone man bereikbaar. Nu is het een massaproduct geworden, dat echter meer aandacht verdient. Matubu komt voort uit die gedachte", vertelt Nathan."Het idee tot samenwerken kwam er in 2017 na contacten met Urbain Coutteau van De Struise Brouwers. Zij hadden immers koffie nodig om te verwerken in hun bieren. Ik voer koffies in uit Columbia, Brazilië, Costa Rica, Honduras, Togo, Cuba, Panama, Guatemala, Tanzania, India en Ethiopië. De bonen komen groen en geurloos binnen. Eerst worden met een 'destoner' de steentjes, die 'meegroeien' met de koffieplant er uit gehaald. We onderzoeken de vochtigheid en de densiteit van de bonen. Hoe hoger de koffiestruiken in de bergen staan, hoe beter de kwaliteit. De vliesjes van onze bonen worden gebruikt bij het bierbrouwen wereldwijd, en anderzijds gepelleteerd tot compost. Koffie moet er steeds mat uit zien, het mag niet blinken. Ik voeg nooit smaak- of geurstoffen toe. In industriële roosterijen voegen ze daar vanille, chocolade of zoethout toe. Maar onze koffies hebben die toetsen al uit zichzelf. Een Antwerps labo houdt toezicht of er zich geen kankerverwekkende stoffen in onze producten bevinden", aldus nog Nathan Ghysbrecht.Castar is een complexe en subtiele toets, een mengeling van hoogwaardige bonen. Het verfijnde aroma van deze koffie heeft hints van zoethout, peperkoek, rode bessen en zwarte chocolade. De nasmaak is complex en verfijnd, maar blijft wel heel lang in de mond hangen. Café l'Auguste Extra is een fijne koffie met zeer zachte smaak. Hij is subtiel, cremeux en elegant. Een uitgesproken mokkakarakter met toetsen van kaneel en bosbesjes. Hints van hazelnoot, zoethout en een licht minerale afdronk."Een andere koffie van Matubu is Coffee Black Albert. Wij produceren met behulp van biopropaan, groene stroom en osmosewater (torrefactie, red.). Wij krijgen hier bezoekers uit de hele wereld: van Japan, Brazilië tot Australië. Maar sinds 11 maart zijn de deuren van onze labo's gesloten. Wij verkopen aan restaurants en in winkels. Vooral speciaalzaken, zoals L'heritage in Poperinge. Daar bieden we de bonen aan in flessen, als geschenkverpakking", aldus Nathan."Wij hebben na negen jaar onze Brugge Struise Biershop overgelaten aan Nathan, omdat wij niet meer zelf de tijd konden opbrengen om ons bezig te houden met verkoop. Onze corebusiness is produceren", zegt brouwer Urbain Coutteau tot besluit. (AHP)