Uitgeverij De Eenhoorn bestaat al 30 jaar. In die periode groeide de kleine zaak uit Sint-Baafs-Vijve uit tot een uitgeverij met internationale uitstraling. Zaakvoerder Bart kan de mantelzorg voor zijn echtgenote niet langer combineren met het harde werk. Daarom verkocht hij de kindertijdschriften Klap en Kits al aan het Nederlandse Schoolsupport. Voor de verkoop van de boekenafdeling deed Bart een beroep op Koen David. Hij was tot 2013 de zaakvoerder van uitgeverij Abimo.
...

Uitgeverij De Eenhoorn bestaat al 30 jaar. In die periode groeide de kleine zaak uit Sint-Baafs-Vijve uit tot een uitgeverij met internationale uitstraling. Zaakvoerder Bart kan de mantelzorg voor zijn echtgenote niet langer combineren met het harde werk. Daarom verkocht hij de kindertijdschriften Klap en Kits al aan het Nederlandse Schoolsupport. Voor de verkoop van de boekenafdeling deed Bart een beroep op Koen David. Hij was tot 2013 de zaakvoerder van uitgeverij Abimo. Bart was al jaren met hem bevriend toen hij hem over de verkoop inlichtte. "Koen zou me helpen bij het vinden van een overnemer. Hij heeft contacten in binnen- en buitenland. Door de coronacrisis vonden we niet de juiste overnemer. Daarom stelde ik Koen voor om zelf het bedrijf over te nemen", vertelt Bart.Na nog eens alles op een rijtje te zetten, besloot Koen de sprong te wagen. "De Eenhoorn is een sterk merk met internationale naam en faam. De werknemers, auteurs en illustratoren vormen een topteam. Elk boek van De Eenhoorn weet me te verrassen, net omdat de uitgeverij durft buiten de lijntjes te kleuren. In elk verhaal zit een dubbele bodem of een extra nuance. Dat maakt De Eenhoorn uniek. Die visie wil ik dan ook verder uitdragen", geeft hij aan.Op 1 januari zal Koen de leiding van Bart overnemen. De uitgeverij zal Wielsbeke verlaten en naar Gent verhuizen. "De Eenhoorn gaat niet voor het commerciële succes, maar maakt vaak gedurfde keuzes. Bart durft afstappen van het klassieke verhaal en dat werd gelauwerd met veel internationale prijzen. Dat creatieve en innovatieve aspect past wel bij een stad als Gent. De stad ligt ook centraler voor alle auteurs en illustratoren." Bart begrijpt de keuze, maar ziet een stukje geschiedenis Wielsbeke verlaten. "Van over de hele wereld zakten klanten naar Wielsbeke af om onze boeken in te kijken. In de kinderboekenwereld maakten we van de gemeente een bekende plaats."Ondanks de goeie match ziet Koen nog enkele verbetermogelijkheden. "Naar mijn gevoel kunnen we nog meer voet aan de grond krijgen in Nederland. Daar kunnen we ons nog meer verspreiden. Onze doelgroep zouden we ook kunnen verruimen. Ons klantenbestand kan zeker nog groeien. Dat gaan we doen met het huidige team dat altijd zal waken over de missie en de visie van onze uitgeverij", schetst hij.Afbouwen is voor Bart voorlopig niet aan de orde. Jaarlijks publiceert De Eenhoorn 60 boeken. "Dit jaar moeten we nog 26 boeken afwerken. Het wordt dus hard werken tot de laatste snik. Ik zal afscheid nemen met gemengde gevoelens, maar ik blijf nog wel aan boord als adviseur." De uitgever kan terugkijken op een geslaagde carrière. "Als onderwijzer wilde ik de kinderen aan het lezen brengen en hun taal ontwikkelen. Uiteindelijk deed ik dat op veel grotere schaal door bijna 1.500 titels en 800 vertalingen in alle continenten te verspreiden. Waar ook ter wereld, je kan overal een boek van De Eenhoorn vinden. Dat geeft me heel grote voldoening", besluit Bart.(Niels Vromant)