Klanten registreren gebeurt digitaal via QR-code in Den Uil

Claude en Veerle kregen hulp bij de installatie van de QR-code. © JM
Redactie KW

Claude Verbeke en Veerle Samyn van Den Uil in Koolskamp gaan de digitale toer op. Ze moeten net als alle andere horecazaken de contactgegevens van de bezoekers aan het café te registeren om de contactopvolging mogelijk te maken.

De andere verplichting om mondmaskers te dragen is er nu al goed ingeburgerd. Sociale afstand houden is er ook mogelijk, omdat de gemeente toestemming gaf om op de parking een ruim terras te organiseren.

De maanden van verplichte sluiting werden door Veerle en Claude nuttig besteed. “We verhuisden immers naar Koolskamp. Maar toch, het is lang thuis zitten zonder inkomen en sinds we weer open zijn, volgen nieuwe regels elkaar snel op.

Claude en Veerle proberen steeds mee te evolueren met de wijzigingen in de regelgeving. Nu komt daar de registratie van de contactgegevens bij en volgens hen is dit niet zo eenvoudig.

Manueel is tijdrovend

“Wij hebben een hele groep vaste klanten die we uiteraard kennen. Daarnaast zijn er de occasionele bezoekers. Steeds de gegevens vragen is niet evident en bovendien tijdrovend. Een formulier bij de deur leggen bij het binnenkomen is een optie. En als de klant dit formulier zelf invult, hoef je niet steeds de balpen te nemen die iedereen gebruikt. Vooral als het druk is kan deze manuele registratie wel voor problemen zorgen“, zegt Claude.

Tijdens een gesprek met een klant hoorde Claude dat er een andere manier van registratie bestaat en kan ontwikkeld worden op maat van Den Uil.

“Hij stelde me de digitale weg voor. En omdat ik daar zelf weinig van weet, kreeg ik zijn hulp. Het systeem werkt! Er hangt nu bij het binnenkomen en aan het terras een QR-code. Die kun je met een smartphone inscannen bij aankomst en vertrek. Op je scherm opent zich een formulier waarop je enkele gegevens kunt invullen. Die gegevens worden 14 dagen bijgehouden. Is er een probleem met besmetting, dan kunnen deze gegevens gebruikt worden voor contactopsporing.”

Wie niet over een QR-lezer beschikt, kan nog steeds de papieren versie gebruiken.

(JM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier