Tot eind november is het nog bijzonder druk voor kiwifruitgroep Zespri en behandelaar Belgian New Fruit Wharf (BNFW), die behoort tot de Belgische groep SEA-invest . "Het oogstseizoen in Nieuw-Zeeland was van zeer goede kwaliteit en de verkoop gaat vlot. Bovendien verzetten we, behalve de klassieke groene vruchten, dit jaar beduidend hogere volumes van de SunGold kiwi's met geel vruchtvlees", vertelt operations manager Philip Marechal van Zespri.
...

Tot eind november is het nog bijzonder druk voor kiwifruitgroep Zespri en behandelaar Belgian New Fruit Wharf (BNFW), die behoort tot de Belgische groep SEA-invest . "Het oogstseizoen in Nieuw-Zeeland was van zeer goede kwaliteit en de verkoop gaat vlot. Bovendien verzetten we, behalve de klassieke groene vruchten, dit jaar beduidend hogere volumes van de SunGold kiwi's met geel vruchtvlees", vertelt operations manager Philip Marechal van Zespri.Jaarlijks brengen een 25-tal schepen tussen mei en oktober 1,4 miljard kiwi's aan. Voor de Nieuw-Zeelandse groep Zespri vormt Zeebrugge het verdeelcentrum voor Midden- en Noord-Europa. De vrachtwagens vertrekken naar groothandels en retailers in onder meer België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Om overbodig transport te vermijden, varen ladingen voor het Middellandse Zeegebied rechtstreeks naar de Spaanse haven Tarragona (onder Barcelona) en Italië.Behandelaar BNFW staat in voor de dienstverlening aan Zespri. Philip Marechal leidt het Zespri-team dat toeziet op de productkwaliteit, de koeltemperatuur, de vlotte goederenstromen, enz.In de loodsen aan de Kiwiweg werken dagelijks gemiddeld 250 mensen in het verpakkingsstation en een 80-tal dokwerkers voor het lossen en laden. "Eind oktober verwachten we het laatste schip van het seizoen. Daarna schakelen we over op de gele SunGolds uit Italië en Frankrijk, waar onze jonge plantages nu vruchten beginnen op te leveren. We verwachten dat deze volumes de komende jaren zullen toenemen waardoor we het hele jaar rond meer zullen kunnen werken. Uit Italië komen er wel al het hele jaar groene kiwi's." Momenteel wordt er stevig gebouwd. Het huidige pakstation dateert van 2004 en raakte tot de nok gevuld met mensen en machines. Er moesten zelfs verdiepingen geïnstalleerd worden. "Door de toenemende volumes en de steeds grotere vraag naar verpakking, beslisten we in samenspraak met BNFW om uit te breiden. We investeren samen 11 miljoen euro in een nieuwbouw die tegen het voorjaar klaar zal zijn." De huidige loods beslaat 4.000 vierkante meter en daar komt 3.500 vierkante meter bij. "Bijna de helft daarvan zal dienen als opslagruimte voor verpakkingsmateriaal. Er komt ook een gedeelte voor de medewerkers. Zij krijgen modern comfort met eetgelegenheid en nieuwe sanitaire voorzieningen. De derde component is extra ruimte om in te verpakken. Door het centraliseren van de opslag van verpakkingsmateriaal geven opnieuw meer ademruimte geven, ook in ons oude gebouw. Tegelijk vernieuwen we een gedeelte van het machinepark."De bijkomende ruimte schept niet onmiddellijk extra jobs maar dat kan er wel van komen. "We krijgen nu plaats voor een toename van de volumes, onder meer door de continue aanlevering in de winter."Al 35 jaar komen bij BNFW in Zeebrugge kiwi's voor Europa aan. Philip Marechal maakte daarvan maar liefst 30 jaar vanop de eerste rij mee: hij werkt 22 jaar voor Zespri en was daarvoor acht jaar aan de slag bij BNFW. "Sinds 1989 zag ik een grote evolutie in het transport. De reeferschepen met grote koelruimen maakten plaats voor gekoelde containers. In deze zogenaamde 'reefercontainers' vervoert rederij CMA CGM ook andere producten zoals appelen en vlees."Zespri is in Zeebrugge nog lang niet aan het einde van zijn Latijn: "We hebben een goede samenwerking met behandelaar BNFW. Vorig jaar sloten we een nieuwe overeenkomst voor tien jaar."