Kindvriendelijke horeca in Kortrijk: waar je Smikkel ziet, zijn kinderen welkom

Kortrijkse horeca-uitbaters werken samen met Stad Kortrijk en Horeca Vlaanderen. © EDB
Redactie KW

Horecazaken willen een familievriendelijk imago. Daarom werd een logo ontwikkeld en de naam ‘Smikkel’ bedacht om aan te duiden welke Kortrijkse horecazaken inzetten op ‘kindvriendelijkheid’.

“Al 18 horecazaken nemen nu deel aan de samenwerking om zich als horecazaken te profileren als familie- en kindvriendelijk”, begint Rudolf Scherpereel, schepen van Ondernemen. “We willen zo meer jonge gezinnen op restaurant laten gaan.”

Het project werd gelanceerd in juni en ondertussen zijn er al zes zaken bijgekomen die hun engagementsverklaring ondertekenden.

Mascotte

Tijdens de zomervakantie konden kinderen de naam van een mascotte bepalen. In de deelnemende horecazaken zullen stickers, slabbetjes en onderleggers met mascotte ‘Smikkel’ te vinden zijn. Voor de lancering werden ook lolly’s voorzien. Er wordt ook gezorgd voor speelelementjes, leesboekjes, kleurplaten en doeblaadjes voor elke leeftijd in de eetzones.

In de Neerbeek in Bissegem werd er al een kindermenukaart met foto’s van drankjes en menu’s voor kinderen ontworpen. “We zorgen ook voor een opstapje, vochtige doekjes, een verversingstafel en een toiletbrilverkleiner in de toiletruimte”, aldus Virginie Feys van De Neerbeek.

Stad Kortrijk en Horeca Vlaanderen spelen een ondersteunende rol en willen om de paar maanden evalueren.

(EDB)

De deelnemende horecazaken zijn te vinden op www.kortrijk.be/uitetenmetjegezin. Horecazaken die interesse hebben in het traject, kunnen mailen naar economie@kortrijk.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier