De Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck draagt een hele geschiedenis met zich mee. Met huidig ceo Xavier Vanhonsebrouck staat de vijfde generatie aan het woord en sinds 2016 heeft de onderneming een nieuwe thuis gevonden in de Izegemse deelgemeente Emelgem, waar een nagelnieuwe brouwerij werd neergepoot. Goed voor een investering van liefst 45 miljoen euro.
...

De Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck draagt een hele geschiedenis met zich mee. Met huidig ceo Xavier Vanhonsebrouck staat de vijfde generatie aan het woord en sinds 2016 heeft de onderneming een nieuwe thuis gevonden in de Izegemse deelgemeente Emelgem, waar een nagelnieuwe brouwerij werd neergepoot. Goed voor een investering van liefst 45 miljoen euro.(Lees verder onder video)Sindsdien is de jaarlijkse productie met 45 procent gestegen tot 145.000 hectoliter en tussen 2018 en 2023 wordt nog eens 11 miljoen euro in de brouwerij geïnvesteerd. 4 miljoen euro daarvan is gereserveerd voor de automatische blikken- en verpakkingslijn die vanaf nu in gebruik is genomen."Daarmee willen we opnieuw pionieren", stelt Xavier Vanhonsebrouck. "Op een gegeven moment stelden we ons de vraag hoe wij met onze bieren iets kunnen betekenen in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Hoe kunnen wij als familiebedrijf de wereld leefbaar houden voor onze toekomstige generaties? Bier in blik is aan een enorme expansie bezig. In Frankrijk bevond tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 29 procent van alle verkochte bieren zich in blik en in de Verenigde Staten gaat dat al om 56 procent van de totale markt. In Nederland wordt dan weer een stijging van 30 procent voor bier in blik voorzien.""We waren destijds de eersten die het aandurfden om onze brouwerij te herlokaliseren en Ingelmunster voor Izegem in te ruilen, nu willen we opnieuw een voortrekkersrol spelen. We zijn de eerste speciaalbierbrouwerij met een eigen blikkenlijn, naast de vier grote pilsbrouwerijen van dit land."De capaciteit van de nieuwe blikken- en verpakkingslijn bedraagt 12.500 blikken per half uur of 17.000 eenheden per uur. "De blikken kunnen we voordrukken, maar we hebben ook de mogelijkheid om met zogenaamde afritsbare sleeves te werken, volledig ecologische etiketten die rond het blik aangebracht worden. Zo kunnen we ten allen tijde snel inspelen op de noden en wensen van de consument."Duurzaamheid staat voorop in dit verhaal", verduidelijk Xavier Vanhonsebrouck. "Bier in een glazen flesje is 42 procent zwaarder en neemt 48 procent meer volume in tijdens het transport. Hetzelfde volume bier in glas transporteren als in blik neemt drie keer zoveel vrachtwagens in beslag. Bovendien zijn blikken in aluminium perfect recycleerbaar. 75 procent van alle gerecycleerd aluminium wordt binnen de zestig dagen opnieuw in gebruik genomen.""Een bierfles recycleren heeft 45 procent meer negatieve impact op het milieu. Per 30.000 hectoliter bier besparen we ook 2.000 kubieke meter water. Daarmee kunnen we bijna een olympisch zwembad vullen. De voordelen zijn haast ontelbaar. Op die manier willen we onze ecologische voetafdruk ook verder naar beneden halen."De bierblikken van Vanhonsebrouck zullen vanaf nu ook enkel in karton verpakt worden. "Er komt geen single use plastic meer aan te pas, iets wat ons per 30.000 hectoliter een besparing van 8,75 ton plastic oplevert. Opnieuw goed voor het milieu, dus."Ook voor de bierdrinker zelf heeft bier in blik enkel maar voordelen, valt te horen. "Het leeggoed moet niet teruggebracht worden en kan gewoon in de PMD-zak, de verpakking is een pak lichter en het bier koelt ook sneller in de koelkast. Dat levert bij je thuis dan weer een energiebesparing op."Momenteel biedt de Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck Kasteel Rouge, Filou, Barista Chocolate Quad en Bacchus aan in blik. "Maar dat gamma zullen we uiteraard verder uitbreiden", aldus nog de ceo, die benadrukt dat de smaak van speciaalbier in blik gelijk blijft. "Er kan geen licht en zuurstof aan het bier, de droom van elke brouwer. En doordat een blik sneller koelt, wordt ook de smaakbeleving beter."