Maandagavond werd de Overpoortstraat in Gent, dé uitgaansbuurt voor de studenten in de stad, letterlijk overspoeld met feestvierders. Burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD) greep snel in en de rust keerde er snel terug, maar het hele verhaal zette de mensen van de Izegemse Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck aan het denken. Zij willen de vele (West-Vlaamse) studenten een hart onder de riem steken.

Daarom lanceert de brouwerij, in samenwerking met De Gentse Tappers, een ludieke actie waarbij studenten hun eigen Overpoortstraat kunnen nabouwen. "We lanceren een reeks blikken van Kasteel Rouge, een van de populairste studentenbieren van het moment, waarop de voorgevels van alle 34 horecazaken van de Overpoort afgebeeld staan", duidt verkoopsdirecteur Frederic Boulez. "Voor jongeren zijn dit allerminst evidente tijden en op café gaan is niet meer zoals vroeger. Met deze actie willen we hen de kans geven om het 'Overpoort-gevoel' in huis - of beter: hun kot - te halen."

De blikken worden per twaalf verkocht. Wie alle 34 verschillende blikken verzamelt en een ludieke foto van zijn opstelling deelt, wint een gepersonaliseerde deurmat. "Die mensen nodigen we ook uit voor een brouwerijbezoek", klinkt het. Wie een gouden blik in zijn pakket aantreft, kan na de coronacrisis nog een eigen Kasteel Rouge Night in zijn of haar favoriet café organiseren.

Opbrengst voor cafébazen

Tim Joiris, voorzitter van de Gentse Tappers en zelf zaakvoerder van café De Vagant en De Pallieter in de Overpoortstraat, is in de wolken met het initiatief. "Deze actie zorgt ervoor dat de studenten de voeling met de Overpoort behouden", zegt hij. "Ondanks de coronacrisis willen we de studenten ten volle laten genieten van hun studentenleven in de Overpoort. Met deze blikkenactie halen ze hun favoriete café letterlijk in hun kot en genieten ze op een verantwoorde manier van hun geliefde bier."

© JOKE COUVREUR

Frederic Boulez benadrukt nog dat het belangrijk is om de Gentse horeca te blijven ondersteunen. "De student moet zijn biertje niet missen en hij geeft zijn favoriete cafébaas ook een duwtje in de rug. Aan deze actie is voor ons immers geen winst gekoppeld. Alle opbrengsten gaan naar De Gentse Tappers die op hun beurt de cafébazen van de Overpoort steunen."

De actie realiseren, was een huzarenstukje, stelt Frederic Boulez nog. "Maar we hebben de knowhow in huis. Onze automatische blikkenlijn draait op volle toeren en elk café kreeg zijn eigen unieke sleeve. Op die manier werken we opnieuw erg duurzaam."

Kasteel Rouge is met voorsprong het populairste bier van de brouwerij en is momenteel goed voor 40 procent van de totale productie.

De speciale serie kost per 12-pack 30 euro en is te koop op www.overpoort.shop en in de Bierboetiek aan de brouwerij in Izegem.

Maandagavond werd de Overpoortstraat in Gent, dé uitgaansbuurt voor de studenten in de stad, letterlijk overspoeld met feestvierders. Burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD) greep snel in en de rust keerde er snel terug, maar het hele verhaal zette de mensen van de Izegemse Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck aan het denken. Zij willen de vele (West-Vlaamse) studenten een hart onder de riem steken.Daarom lanceert de brouwerij, in samenwerking met De Gentse Tappers, een ludieke actie waarbij studenten hun eigen Overpoortstraat kunnen nabouwen. "We lanceren een reeks blikken van Kasteel Rouge, een van de populairste studentenbieren van het moment, waarop de voorgevels van alle 34 horecazaken van de Overpoort afgebeeld staan", duidt verkoopsdirecteur Frederic Boulez. "Voor jongeren zijn dit allerminst evidente tijden en op café gaan is niet meer zoals vroeger. Met deze actie willen we hen de kans geven om het 'Overpoort-gevoel' in huis - of beter: hun kot - te halen."De blikken worden per twaalf verkocht. Wie alle 34 verschillende blikken verzamelt en een ludieke foto van zijn opstelling deelt, wint een gepersonaliseerde deurmat. "Die mensen nodigen we ook uit voor een brouwerijbezoek", klinkt het. Wie een gouden blik in zijn pakket aantreft, kan na de coronacrisis nog een eigen Kasteel Rouge Night in zijn of haar favoriet café organiseren. Tim Joiris, voorzitter van de Gentse Tappers en zelf zaakvoerder van café De Vagant en De Pallieter in de Overpoortstraat, is in de wolken met het initiatief. "Deze actie zorgt ervoor dat de studenten de voeling met de Overpoort behouden", zegt hij. "Ondanks de coronacrisis willen we de studenten ten volle laten genieten van hun studentenleven in de Overpoort. Met deze blikkenactie halen ze hun favoriete café letterlijk in hun kot en genieten ze op een verantwoorde manier van hun geliefde bier."Frederic Boulez benadrukt nog dat het belangrijk is om de Gentse horeca te blijven ondersteunen. "De student moet zijn biertje niet missen en hij geeft zijn favoriete cafébaas ook een duwtje in de rug. Aan deze actie is voor ons immers geen winst gekoppeld. Alle opbrengsten gaan naar De Gentse Tappers die op hun beurt de cafébazen van de Overpoort steunen."De actie realiseren, was een huzarenstukje, stelt Frederic Boulez nog. "Maar we hebben de knowhow in huis. Onze automatische blikkenlijn draait op volle toeren en elk café kreeg zijn eigen unieke sleeve. Op die manier werken we opnieuw erg duurzaam."Kasteel Rouge is met voorsprong het populairste bier van de brouwerij en is momenteel goed voor 40 procent van de totale productie.