We willen de productie van de melk van onze koeien volledig aan de kaasproductie schenken", licht Thijs Dewicke toe. De lage melkprijs lag in 1994 trouwens aan de grondslag van de kaasmakerij die onder andere de Cobergher op de markt brengt. "In 1994 nam mijn moeder Tine Denoo het initiatief om een ambachtelijk zuivelbedrijf op te starten", weet de 23-jarige Thijs, zoon van Tine, t...

We willen de productie van de melk van onze koeien volledig aan de kaasproductie schenken", licht Thijs Dewicke toe. De lage melkprijs lag in 1994 trouwens aan de grondslag van de kaasmakerij die onder andere de Cobergher op de markt brengt. "In 1994 nam mijn moeder Tine Denoo het initiatief om een ambachtelijk zuivelbedrijf op te starten", weet de 23-jarige Thijs, zoon van Tine, te vertellen. " Ik draai al een paar jaar mee in het bedrijf. Toen mijn moeder zo'n twintig jaar geleden met het maken van kaas begon, was dat gewoon vanuit het perspectief om aan onze melk een meerwaarde te geven. De melkprijzen blijven ook vandaag nog onaanvaardbaar laag. Daarom kiezen we ervoor om onze horizon te gaan verleggen."Speciale bezoekersgang op komstDaarmee verwijst Thijs naar het feit dat de kaasboerderij een nieuwe kaasmakerij bouwt. "Inderdaad, in oktober startten we met de bouw van een nieuw productiehuis. Het is de bedoeling om voortaan al de melk van onze eigen koeien voor de productie van onze kazen te kunnen gebruiken", gaat Thijs verder. "De productiecapaciteit per dag zal ook gevoelig toenemen, zodat we niet iedere dag meer zullen moeten produceren. Mijn vader Lieven en mijn broer Brecht verzorgen samen de koeien op onze boerderij."Thijs heeft ook een bredere kijk op het gebeuren. "Wij willen dat de mensen zoals vroeger weer naar de boerderij komen om er hun zuivelproducten te kopen", verklaart hij. "In onze nieuwe kaasmakerij zullen de bezoekers vanuit een speciale bezoekersgang het totale proces 'van melk tot kaas' kunnen volgen. We hebben trouwens een speciale bezoekerszaal waar mensen onze kazen kunnen proeven. Ook is er een kaaswinkel waar iedereen de hele week lang terecht kan. Weet je, oudere mensen kennen dat wel van vroeger, maar we willen ook jongeren hiervoor aantrekken."(RLV)Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie Het Wekelijks Nieuws Kust van vrijdag 8 januari