De coronacrisis hakt zwaar in op shoppingcentra als K in Kortrijk. Dat net het funshoppen, een van de sterktes van de K, tot een minimum moet worden beperkt, legt een zware druk op de activiteiten van het winkelcentrum. "Bovendien kent het onlineshoppen nog een extra boom", zegt Dominique Desmeytere, woordvoerder voor K in Kortrijk. "Dat maakt de uitdaging voor ons des te groter."
...

De coronacrisis hakt zwaar in op shoppingcentra als K in Kortrijk. Dat net het funshoppen, een van de sterktes van de K, tot een minimum moet worden beperkt, legt een zware druk op de activiteiten van het winkelcentrum. "Bovendien kent het onlineshoppen nog een extra boom", zegt Dominique Desmeytere, woordvoerder voor K in Kortrijk. "Dat maakt de uitdaging voor ons des te groter."Maar het management van het winkelcentrum blijft niet zomaar bij de pakken zitten. Op basis van een online bevraging, waarop meer dan 1.100 reacties kwamen, ging K in Kortrijk op zoek naar originele concepten om enkele leegstaande panden in te vullen. "We hebben een gerichte keuze gemaakt voor concepten die een goede mix van beleving en commerce bieden en zich bovendien richten op alle leeftijden van de klanten", aldus Dominique nog. In totaal komen er negen nieuwe invullingen bij. Een eerste is de Kameleonshop, een winkel waar je allerhande Disney-artikelen en -accessoires kan vinden. Vlakbij is ook een Smurfen-corner en een echte M&M's Store, uniek in de streek. Ook BMW en Mini komen met een conceptstore naar K in Kortrijk. De nieuwe Mini Electric zal er vanaf september te zien zijn. Een van de meest originele invullingen is zonder twijfel de Smile Safari van Hurae, het creatief bureau van Kortrijkzaan Hannes Coudenys. Dat Instagram-museum, dat nu in de Anspachgalerij in Brussel loopt, groeide de voorbije weken uit tot een succes.Aan de andere kant van het winkelcentrum opent Ergodôme een showroom waar de meeste innoverende stuks inzake seating, kantoor en slaapcomfort te zien zullen zijn. Ook de pop-upstore van Crinkels, een tweede vestiging met een bijzondere extra dimensie, zit eraan te komen. In de Sionstraat komt dan were een vestiging van Riverdale, een merk voor binnenhuisdecoratie en woonaccessoires en op de eerste verdieping openen New Bamboocomfort en Dropdayz. "En tenslotte zullen wij in het najaar de exclusieve tentoonstelling van de Spiekpietjes kunnen verwelkomen", aldus Dominique Desmeytere. "Dit zeer succesvolle event voor de allerkleinsten verhuist van Fort Napoleon naar K in Kortrijk. Het gaat om een speciaal gebeuren voor de hele familie."K in Kortrijk is absoluut trots op de negen nieuwkomers, maar beseft tegelijk dat het onderliggende structurele probleem van leegstand niet is opgelost. "Er is nog veel werk aan de winkel, maar samen met tal van lokale, West-Vlaamse ondernemers nemen we de handdoek op om het tij te keren. Ook voor ons is dit alles een grote uitdaging, met veel vraagtekens naar de toekomst toe", besluit de woordvoerder.