Jurgen en Melissa nemen enige Belgische merk voor baardenverzorging over

Jurgen Holvoet en Melissa De Lombaerde zorgen voor je baard. © CLL
Christophe Lefebvre

Leonis Barbam, het enige Belgische merk voor baardenverzorging ter wereld, krijgt er met Jurgen Holvoet (35) en Melissa De Lombaerde (30) twee nieuwe kapiteins aan het roer. “Natuurlijk willen we de wereld veroveren en daarvoor gaan we onze West-Vlaamse charme als troefkaart gaan gebruiken”, klinkt het bij de gedreven ondernemers.

Nieuw is Leonis Barbam niet echt, de West-Vlaamse pogonofielen (mensen die houden van baarden, red.) achter het merk zijn dat dan weer wel. “Wie al langer dan vandaag beschikt over een stevig uit de kluiten gewassen baard, zal me misschien wel kennen als barbier.”

Jurgen verdiende ondertussen al zijn strepen in zijn eigen barbershop, waar zelfs de meest hardnekkige gezichtsbeharing werd getemd. “Wie echt zorg wil dragen voor zijn glorieuze baard, moet gebruik maken van een degelijke olie, net zoals je je haren zou gaan wassen met een goede shampoo. Er bestaat heel wat op de markt, maar het gaat dan meestal om importproducten. In België was en is er eigenlijk maar één merk van verzorgingsproducten en dat is Leonis Barbam. Toen we eind februari dan ook te zien kregen dat de eigenaar uit Antwerpen zin had om met iets anders te beginnen, sprongen we meteen op de boot en namen we het merk over.”

Een verzorgde baard is net zoals een mooi kostuum voor je gezicht

“Eigenlijk was het niet eens een kwestie van twijfelen, maar gewoon doen”, pikt Melissa meteen in. “De tijden dat het mannelijk was om ronduit neen te zeggen tegen verzorgingsproducten liggen al lang achter ons. Vandaag verzorgt ‘de vent’ zich ook graag en daarvoor maakt hij gebruik van aangepaste producten. Met een baard is dat niet anders. Vergelijk het met het aantrekken van een mooi kostuum. Een mooi verzorgde baard is net zoals dat kostuum maar dan op je gezicht.”

Leuke geurtjes

Met Jurgen en Melissa krijgt het Antwerpse product een West-Vlaamse makeover, zonder af te stappen van het succesrecept. “Onze producten zijn 100% natuurlijk en ruiken niet meteen naar synthetische motorolie”, grapt Jurgen. “Wij gaan voor de aangename geurtjes in een brede variatie. Je kiest de olie net zoals je een eau de toilette zou gaan kiezen. Daarnaast breiden we het gamma ook uit zodat we iets meer dan alleen maar baardolie kunnen aanbieden.”

Dat het hen menens is, blijkt al snel wanneer er over de verkoop wordt gesproken. “Net na de overname kwamen we in de lockdown terecht, waardoor we heel wat tijd hadden”, sluit Melissa af. “Die tijd hebben we gebruikt om goed na te denken over onze aanpak en het productengamma. Het waren nuttige weken, want ondertussen is Leonis Barbam zelfs al in Oostenrijk en Zwitserland te vinden. Toch blijft onze focus liggen op België waar we bij zowel particulieren als barbershops deel uitmaken van de aangeboden referenties.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.