In 2016 bracht de toen 19-jarige Jules Delaere zijn eigen gin op de markt. De Mister Y. Gin werd verkocht in goudkleurige laboflessen en bleek meteen een succes. Onlangs besloot hij om voltijds zijn bedrijf uit te bouwen, en daartoe brengt hij een nieuw product op de markt. "Ik wilde geen tweede sterke drank uitbrengen", begint Jules. "Ik heb heel wat opties overwogen en uiteindelijk viel mijn oog op het aper...

In 2016 bracht de toen 19-jarige Jules Delaere zijn eigen gin op de markt. De Mister Y. Gin werd verkocht in goudkleurige laboflessen en bleek meteen een succes. Onlangs besloot hij om voltijds zijn bedrijf uit te bouwen, en daartoe brengt hij een nieuw product op de markt. "Ik wilde geen tweede sterke drank uitbrengen", begint Jules. "Ik heb heel wat opties overwogen en uiteindelijk viel mijn oog op het aperitiefsegment waar er een trend is naar aperitieven met een laag alcoholgehalte."De nieuwe aperitiefdrank werd 'Midi Apéritifs' gedoopt. Midi met de blik op het zuiden. Hij trok met zijn idee naar Maxime Willems van 'Proef! Foodlaboratorium'. Die hielp hem met de ontwikkeling van het recept en het optimaliseren van het productieproces. Na een jaar van trial en error in de ontwikkeling van het recept is het zover. Eindelijk kunnen ze hun nieuwe drank aan het publiek voorstellen. "Wat Midi Apéritifs verder onderscheidt van andere aperitiefdranken is het productieproces", legt Jules uit. "We gingen op zoek naar de nieuwste extractiemethodes in distillatie, zodat we een maximum aan aroma bekomen. De basis is een Syrah Rosé die versterkt wordt met vacuüm destillaties van een tiental zuiderse botanicals zoals cassis, bergamot, rozemarijn, venkelzaad, artisjok en alsem. Kruiden zorgden voor de extra toets. Het resultaat is een licht bitter aperitief van 21 graden wanneer je het puur met wat ijs drinkt en 10 graden wanneer het aangelengd wordt met tonic, soda of spritz. Door de vacuüm destillatie verkrijg je een enorm vol aroma. Beter dan door infusie op vat."Opvallend is dat Jules Delaere de volledige productie in eigen handen neemt. Er komt geen onderaannemer aan te pas. "Dat is heel bewust", zegt Jules: "Als ik naar de horeca ga met mijn product breng ik een apart verhaal mee. Midi Apéritifs is uniek en het is bovendien helemaal mijn product." Jules is overtuigd van het potentieel van de nieuwe drank. Waar het te koop zal zijn, is nog niet duidelijk, maar hij wil het merk opbouwen vanuit Kortrijk, samen met de Kortrijkse horeca.