“Buitenlandse promotie van de Kust is wel degelijk belangrijk”, reageert de Oostendse schepen van Toerisme.
Het agentschap Toerisme Vlaanderen moet kostenefficiënter gaan werken en aldus stevig besparen op de uitgaven, zo blijkt uit de communicatie van Peter De Wilde, administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen. In dit kader wordt onder andere de internationale promotie van Vlaanderen drastisch verlaagd. De publiciteitscampagnes bestemd voor het grote publiek in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk verdwijnen. Dit was een samenwerking tussen Toerisme Vlaanderen, Westtoer en de badplaatsen om de Kust in de vier buurlanden te promoten. Tot voor enkele jaren werkte Toerisme Vlaanderen samen met de Provincie, waarbij ieder de helft betaalde. Toerisme Vlaanderen besliste dat de inbreng van de Provincie niet langer nodig is en doet alles zelf. Nu de buitenlandse campagnes schrappen is daarom des te meer onaanvaardbaar.
“Deze buitenlandse campagnes naar het grote publiek zijn wel zeker heel belangrijk voor de promotie van de Belgische kust. Deze maatregel zal ongetwijfeld een negatieve impact hebben op het toerisme en de economie aan onze kust”, benadrukt schepen voor Toerisme Johan Vande Lanotte. De buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn ook voor Oostende een belangrijke markt. In totaal genereren de buurlanden meer dan 250.000 overnachtingen in Oostende. Voor de hotels alleen al levert dit meer dan 165.000 overnachtingen op. Dit betekent dat meer dan 25% van het hotelcliënteel uit de buurlanden naar Oostende komt.
“Men onderschat duidelijk de impact en aantrekkingskracht van een dergelijke, gezamenlijke buitenlandse campagne op de bezoekersaantallen. Ik spoor dan ook de Vlaams minister-president Geert Bourgeois en de Vlaams minister bevoegd voor Toerisme, Ben Weyts aan om deze besparingen te herbekijken en in te grijpen. Deze gezamenlijke promotiecampagnes zijn voor Oostende – en voor de volledige Belgische kust – een absolute meerwaarde. Ondenkbaar dat we op deze manier een samenwerking tot zijn einde zouden zien komen”, besluit de schepen.
Toerisme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier