Al 36 jaar baat Jean-Pierre café en hotel Botteltje uit in de Louisastraat. Vroeger maakte hij gretig reclame voor de vele bieren die hij er verkoopt via de parasols op zijn terras. Maar in 2008 werd het terrasreglement van de stad aangepast. Reclame op parasols mocht niet langer. Jean-Pierre ging echter nooit akkoord met het terrasreglement en zocht verhaal bij het stadsbestuur. Daar kreeg hij al verschillende keren te horen dat een aanpassing niet mogelijk is.
...

Al 36 jaar baat Jean-Pierre café en hotel Botteltje uit in de Louisastraat. Vroeger maakte hij gretig reclame voor de vele bieren die hij er verkoopt via de parasols op zijn terras. Maar in 2008 werd het terrasreglement van de stad aangepast. Reclame op parasols mocht niet langer. Jean-Pierre ging echter nooit akkoord met het terrasreglement en zocht verhaal bij het stadsbestuur. Daar kreeg hij al verschillende keren te horen dat een aanpassing niet mogelijk is."Misschien wil het huidig stadsbestuur wel luisteren", zucht Jean-Pierre. "Wij bieden met onze zaak maar liefst 300 bieren, een 75-tal jenevers en 16 bieren van 't vat aan. Bier is het uithangbord van de zaak. Het is jammer dat we onze zaak op die manier niet in de kijker kunnen plaatsen in het straatbeeld. Wat is er mis met wat reclame voor onze Belgische bieren? We zouden veel trotser moeten zijn. Volgens het reglement mag er geen reclame aanwezig zijn in het straatbeeld. Enkel de naam van de zaak mag zichtbaar zijn. In het buitenland is reclame voor bepaalde merken alom tegenwoordig in het straatbeeld, maar hier kan dat niet."Jean-Pierre hoopt dat het stadsbestuur de kaart van de horeca trekt. "We beleven in onze sector barre tijden door corona. Vroeger werd een groot deel van het terras gesponsord door de brouwerij, in ruil voor reclame van het biermerk. Nu moeten horeca-uitbaters zelf zorgen dat ze hun hele terras gefinancierd krijgen. Een deftig terras kost al snel 10.000 euro. Geld dat men in deze tijden best wel voor iets anders kan gebruiken." Het stadsbestuur liet dit jaar echter wel reclame toe op de uitbreiding van de terrassen die door corona toegestaan werd. "Het mag duidelijk zijn dat het niemand stoort. Het straatbeeld ziet er net gezelliger uit door die uitgebreide terrassen en die reclame stoort niemand."Na een jarenlange strijd om reclame terug op de terrassen te krijgen, hoopt Jean-Pierre dat het reglement eindelijk aangepast wordt. "In augustus ging ik in verschillende horecazaken met een vast terras langs in het stadscentrum. We bezochten die zaken maar één keer. Als de uitbaters niet aanwezig waren, dan gingen we niet meer langs. Ook indien de zaak gesloten was of als het te druk was, zijn we nadien niet meer langs gegaan. Het resultaat mag er zijn. Maar liefst 92 uitbaters deelden mijn mening. Vier van hen hadden geen interesse of waren niet op de hoogte van de bestaande reglementering. Volgens mij geven we hiermee een krachtig signaal."Jean-Pierre stuurde de petitie nu naar het stadsbestuur met een brief waarin hij vraagt het reglement te herzien. "Eigenlijk zijn we hier al mee bezig van voor de corona-uitbraak. Iedereen weet dat ook want we hadden daar een vergadering rond", vertelt schepen Charlot Verkeyn (N-VA). "Sowieso zijn we aan het bekijken of er meer mogelijk is met de terrassen. Maar het moet ook proper en aantrekkelijk blijven. We kunnen niet zomaar iedereen zijn zin laten doen. Maar we nemen de vragen van de uitbaters zeker mee. Dat in een ruimtelijke verordening gieten, gaat echter niet van dag op dag. We zijn ermee bezig en zullen de uitbaters inlichten van zodra we een plan klaar hebben."