Jabbekenaar lanceert wereldprimeur: alcoholvrij bier met proteïnen: “Dit moet hét sportbier bij uitstek worden”

Laurens D'Hoore met zijn Thrive. © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Na het sporten je dorst lessen met een fris biertje, het is een bekend ritueel. Alleen is alcohol niet de beste manier om je lichaam te laten recupereren en daar heeft Laurens D’Hoore nu een antwoord op. Hij lanceert Thrive, het allereerste alcoholvrije bier mét proteïnen. “Dit moet hét sportbier bij uitstek worden”, zegt hij.

Elke (recreatieve) sporter is bekend met de fameuze derde helft of ereronde: samen met je sportmakkers bij een lekker biertje nakaarten over de voorbije fietsrit, voetbalmatch of potje padel. Maar alcohol werkt niet meteen stimulerend om je lichaam weer op krachten te laten komen. “Je drijft zo net méér vocht af”, duidt Laurens D’Hoore (30), een uitgeweken Varsenarenaar die nu in Sint-Denijs-Westrem woont. “En daar wilde ik iets op vinden.”

De jurist werkte jaren als advocaat in de bedrijfssector, maar droomde ervan om een eigen project op poten te zetten. “Mijn grote passie is sporten. In 2018 werkte ik in Brugge een kwarttriatlon af, gevolgd door een halve Iron Man in Slovenië, een jaar later volgde dan een volledige triatlon in Frankfurt.”

Dubbele uitdaging

Tijdens zijn voorbereiding zette Laurens toen regelmatig een alcoholvrij biertje aan de lippen. “Maar die vielen me wat tegen”, geeft hij toe. “Ik vond ze eerder flets van smaak, terwijl ik de smaak van een goeie pils echt kan appreciëren. Alleen de alcohol moet voor mij niet. “Met mijn vrienden trainde ik toen bijzonder veel en na het sporten werd er altijd nog wat nagepraat en iets gedronken. Alcohol was uiteraard niet aan de orde, maar de shake of chocolademelk die we dronken om de nodige proteïnen binnen te hebben, gaven toch niet hetzelfde gevoel.”

Thrive is al getest en goedgekeurd door tal van topatleten als Hanne Mestdagh en Felix Denayer

Dat zette Laurens aan het denken. “Waarom geen lekker alcoholvrij bier dat je ook helpt recupereren? Na wat opzoekwerk bleek een dergelijk product nog niet te bestaan.”

Via-via raakte hij in contact met een internationaal team van bieronderzoekers dat aan de KU Leuven verbonden is. “Samen gingen we een dubbele uitdaging aan: een lekker en alcoholvrij bier in het leven roepen dat tegelijk ook nog eens de juiste hoeveelheid proteïnen en koolhydraten bevat.”

Na een jaar vol brouwen en experimenteren, stond het product op punt en zag Thrive (Engels voor bloeien, voortstuwen of vrij vertaald goed bezig zijn, red.) het levenslicht. “We slaagden er in het eerste herstel- of recuperatiebier ter wereld te produceren dat ook écht lekker is.”

Tien gram proteïnen

Thrive is een Indian Pale Ale (IPA) met beperkte bitterheid en bevat per flesje of blikje van 33 centiliter tien gram hoogwaardige proteïnen en de nodige koolhydraten. Ter vergelijking: de Maes 0,0 klokt af op 0,4 gram eiwitten per 100 milliliter, bij Jupiler 0,0 is dat 0,2 gram. “Enkel de traditionele Cécémel doet net nog iets beter dan de Thrive”, stelt Laurens. “3,2 gram per 100 milliliter. Al zitten daar dan weer veel onnodige vetten in.”

© JOKE COUVREUR

In maart werd de eerste batch van dertig hectoliter bij een Gentse brouwerij gebrouwen en die werd meteen heel goed onthaald. De tweede brouw was meteen goed voor een veelvoud. “Sportvoedingsdeskundige Stephanie Scheirlynck, die onder andere gouden medaillewinnares Nafi Thiam begeleidt, testte het sportbier en bevestigt de meerwaarde van Thrive na het sporten. Verschillende topatleten reageerden enthousiast, waaronder ook hockeyspeler Felix Denayer en basketbalster Hanne Mestdagh. Een World Tour-wielerteam heeft Thrive zelfs mee naar de Vuelta en de Waregemse ultraloper Karel Sabbe had het mee tijdens zijn succesvolle recordpoging op de Via Alpina waar hij gedurende dertig dagen gemiddeld meer dan twee marathons per dag liep, met telkens zo’n 5.000 meter hoogteverschil”, glimlacht Laurens. “Mooiere visitekaartjes zijn er niet.”

Interesse uit buitenland

Het doel is om Thrive eerst in eigen land stevig op de kaart te zetten. En daar heeft Laurens wel wat voor over: hij zette zijn job als advocaat stop en focust zich nu volledig op zijn bier. “Ik wil een zo breed mogelijk publiek aanspreken met dit verhaal. 2021 moet het jaar worden waarin Thrive de horeca en retailsector verovert, vanaf volgend jaar moet mijn bier bekend staan als hét sportbier bij uitstek en wil ik ook voorzichtig richting buitenland kijken. Er is nu al interesse vanuit Azië en de States. Zij kennen België als hét bierland bij uitstek. Een extra troef.”

Ondertussen zit de productie van Thrive op kruissnelheid en heeft Laurens ook een octrooi-aanvraag ingediend. “Zo beschermen we onze creatie ook wettelijk”, zegt hij. “Ik hoop dat binnen afzienbare tijd zowel topatleten, recreatieve sporters als niet-sportievelingen met de regelmaat van de klok van een Thrive genieten. Een lekker bier dat je ook nog eens een pak gezonde voedingsstoffen bezorgt.”

Alle info en verkooppunten op www.thrivebeer.com. Volg het verhaal op de Instagram-account op @thrivebeer.