Indrukwekkend relanceplan van Knokke-Heist werpt z’n vruchten af: in sommige winkelstraten zelfs minder leegstand dan voor corona

Redactie KW

De inspanningen van het gemeentebestuur missen hun doel niet: de leegstand in de winkelstraten van Knokke-Heist blijft ondanks de coronacrisis beperkt. Meer zelfs, in de Kustlaan en Dumortierlaan staan er minder panden leeg dan één jaar geleden. “Onze gemeente heeft ook in deze tijden een bijzondere aantrekkingskracht op ondernemers.” Toch staat Knokke-Heist niet stil: zo is er een ‘aanmoedigingspremie’ op komst.

Dat de lokale middenstand moeilijke tijden beleeft, hoeft geen betoog meer. De coronacrisis hakt er diep in. Knokke-Heist wou absoluut vermijden dat er een leegloop ontstond en investeerde na de eerste lockdown fors in een relanceplan – in de eerste fase van het herstelplan werd een kleine 10 miljoen euro uitgetrokken. Het opzet? De mix van mode- en interieurwinkels, kunstgalerijen, restaurants, cafés en conceptstores behouden. En dat lijkt nu te lukken.

In de ‘gouden handelsdriehoek’ Lippenslaan-Dumortierlaan-Kustlaan is de leegstand beperkt. In de Kustlaan (12 op 215) en Dumortierlaan (2 op 104) staan er zelfs minder panden leeg dan vóór de coronacrisis. In de Lippenslaan en Zoutelaan (27 op 325) zijn het er wel iets meer dan vorig jaar. Dat komt onder meer door het faillissement van modegroep FNG. Het goede nieuws: vanaf april is een heel deel van die handelszaken alweer verhuurd.

In Knokke-Heist zijn ze opgetogen met de cijfers. “Het bewijst dat onze gemeente ook in deze tijden een bijzondere aantrekkingskracht heeft op ondernemers”, zegt burgemeester Piet De Groote (GBL). “Veel is te danken aan onze tweedeverblijvers die veel spenderen in onze gemeente. We zijn moeilijk te vergelijken met andere steden zoals Brugge, waar toerisme enorm belangrijk is voor de lokale handelaars.“

Waardebon

De inspanningen werpen zo hun vruchten af. De waardebon voor inwoners en tweedeverblijvers is voor het grote publiek de bekendste maatregel. De kustgemeente investeerde 6 miljoen euro in de bonnen om de lokale handelaars te steunen.

Maar er is meer. Zo werd er financiële ademruimte geboden aan de ondernemers door bepaalde taksen en belastingen te laten vallen. “Er komt bovendien ook nog eens een aanmoedigingspremie voor innovatieve nieuwe vestigingen. Die premie is in volle ontwikkeling”, is het gemeentebestuur bezig met de nabije toekomst. “We bieden elke ondernemer ook professionele coaching aan op vlak van digitale innovatie, beleving of financiën, waardoor ze zich kunnen blijven ontwikkelen.” De leegstandtaks – die al in voege was vóór de coronacrisis – speelt eveneens een rol. Die maatregel spoort de pandeigenaars aan om hun leegstaande winkels zo snel mogelijk weer in te vullen. Ondertussen kocht de gemeente ook zelf een pand in de Lippenslaan om er op termijn toiletten te vestigen.

Shoppingshuttle

“Met het relanceplan hebben we enorm grote inspanningen geleverd om onze reputatie als shoppingparadijs alle eer aan te doen”, beseffen ze in de kustgemeente. “Ook de shoppingshuttle en de attractieve pleintjes maken daar onderdeel van uit. De combinatie van alles maakt dat heel wat zaken ook tijdens de crisis kunnen blijven floreren in onze gemeente.”

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier