Heidi Coudron, ZPS: "Plexischermen tussen de pashokjes geplaatst"
...

Op de vraag of ze maandag de deuren opent, heeft Heidi Coudron van ZPS snel een antwoord klaar. "Heel graag zelfs", zegt ze enthousiast. "We staan te popelen om opnieuw onze klanten te verwelkomen. Het was lastig om zo'n lange tijd gesloten te moeten zijn. Al moet ik zeggen dat het ook wel hectisch was, want we waren heel actief op Facebook. Samen met één medewerkster startten we met de online verkoop via Facebook, met gratis thuislevering. Elke dag een nieuwe fotoshoot, elke dag opnieuw vlogen de stukken de deur uit. Ik kreeg uitsluitend positieve reacties. De online verkoop liep als een trein, maar is ook erg arbeidsintensief. Het zijn lange dagen. En dat voor amper 20 procent van onze omzet."Heidi en haar team zijn dan ook blij dat er min of meer kan teruggekeerd worden naar de normale situatie. "Ik mis de band met mijn klanten heel erg. Het sociaal contact, de babbeltjes in de winkel ... Ook mijn medewerkers die nu thuis zitten, mis ik enorm. We weten ook nog niet hoe we het zullen doen. Ik wil heel graag mijn hele team aan boord houden. We hebben acht pashokjes en op drukke dagen zijn die voortdurend bezet. Nu zullen we maar vier pashokjes ter beschikking hebben. Ze worden ook afgescheiden met plexischermen zodat de klanten zich perfect veilig kunnen voelen als ze naar de winkel komen. Er worden ook handschoenen en handgel voorzien voor de klanten." "Wij openen dinsdag, omdat we de maandag sowieso altijd gesloten zijn", zegt Martin Priem van Optiek Priem. "Het zal aanpassen worden voor iedereen, maar we zorgen alvast dat de klanten zo weinig mogelijk risico lopen op besmetting: handgel, mondmaskers, handschoenen die we ter beschikking stellen, stickers op de grond... Normaal zullen we ook maar twee personen tegelijk binnenlaten in de winkel zodat ze zeker de afstand kunnen respecteren. Er worden wel nog geen lensaanpassingen en oogmetingen gedaan, want dat is nog niet toegestaan."Martin en zijn echtgenote Nikie Eugène zijn blij dat ze na bijna twee maanden sluiting eindelijk weer de deuren mogen openen. "Een pauze deed wel eens deugd, maar uiteindelijk kan het niet blijven duren." Angst om zelf besmet te raken hebben ze niet. "Ik denk dat de belangrijkste regel afstand houden is, vandaar dat ik niet echt bang ben. De mensen worden genoeg herinnerd aan de voorzorgsmaatregelen en zullen zich er wel aan houden. De maatregelen van de stad vind ik goed, maar ik weet niet of ze veel verschil zullen maken. Het is nu ook niet dat Ieper zo'n grote shoppingstad is. Ik denk dat het redelijk druk zal worden. Als je bril kapot is, kan je nog even je plan trekken, maar op den duur moet je hem wel laten herstellen of een nieuwe kopen. Ik verwacht dan ook veel herstellingen de eerste weken na de heropening." Dinsdag 12 mei wordt ook de eerste openingsdag voor Schoenmakerij Josini aangezien de maandag sowieso sluitingsdag is. "We hebben tijdens de lockdown enkel heel dringende gevallen kunnen doen waarbij mensen konden komen op afspraak mits strenge beschermingsmaatregelen", zegt Arne Deloffer. "Daarnaast hebben we zelf een volledig nieuwe website gebouwd, met webshop. Dat was iets dat we sowieso van plan waren. Door de lockdown kregen we plots veel meer tijd om eraan te werken en is het in een stroomversnelling terechtgekomen."In de winkel verkopen Arne en Kim ook lederwaren zoals riemen en portefeuilles, maar echt heel druk is het er zelden. "We hebben sowieso handgel beschikbaar voor iedereen en hebben het geluk dat onze deur op de hoek is, waardoor we een circulatieplan kunnen maken voor de winkel. De mensen zullen elkaar enkel kunnen kruisen aan de deur, maar aangezien er maar twee mensen tegelijk binnen mogen zijn, zal dat ook bijna nooit het geval zijn. Verder hebben we een nieuw kassasysteem ingevoerd dat ervoor zorgt dat klanten hun bonnetje niet eens hoeven vast te pakken. Normaal krijgen de klanten een bonnetje als geheugensteuntje voor wanneer ze hun herstelde schoenen weer kunnen ophalen. Daarvoor hebben we nu ook een sms-systeem, waarbij de klanten een berichtje krijgen dat hen eraan herinnert."