Ieperling Simon Feys is mede-oprichter van Carjack.be: “Wat wij doen, bestond nog niet”

We zien links Simon Feys en rechts Thomas Hanssens. (foto TOGH)
We zien links Simon Feys en rechts Thomas Hanssens. (foto TOGH)
Redactie KW

Het online platform Carjack.be gidst je door een jungle van 500 automodellen naar precies dé wagen die je zoekt. Hoewel de website pas vorig jaar gelanceerd werd, lokte ze in januari al 60.000 bezoekers. Een van de twee oprichters van de start-up is Ieperling Simon Feys.

Simon Feys (30) is de zoon van Iepers gemeenteraadslid Hans Feys en Marjan Vanoverberghe. Hij heeft nog twee zussen, Emma en Mathilde. Na het Ieperse college trok Simon naar KULAK in Kortrijk waar hij voor bio-ingenieur studeerde. Daarna werkte hij vier jaar als automotive consultant voor de firma McKinsey & Company, tot hij in januari 2020 samen met Izegemenaar Thomas Hanssens Carjack oprichtte.

“Carjack helpt mensen bij het vinden van de juiste nieuwe auto”, vertelt Simon. “Er bestaan wel platforms voor tweedehandswagens, maar er was nog niets dat mensen op een gemakkelijke manier helpt een nieuwe wagen te vinden. Als je een auto wil kopen moet je naar de websites van merken surfen en telkens opnieuw allerlei keuwes maken. Dat vraagt veel tijd en is niet altijd gebruiksvriendelijk. In andere sectoren bestonden dergelijke platforms wel al, bijvoorbeeld Coolblue voor een haardroger of Airbnb voor een hotelkamer. Voor auto’s had je dat niet.”

Groeiverhaal

Op Carjack.be kunnen gebruikers hun noden en behoeften configureren: welke brandstof, gezinswagen of sportwagen, kleur, lederen zetels, achteruitkijkcamera,… “Daarna filteren wij alle wagens van alle merken in één keer, alle 500 modellen en 30.000 versies, zodat je heel wat tijd uitspaart om je ideale wagen te vinden”, vervolgt Simon. “Sinds een aantal maanden koppelen we daar ook een stock & release aan, waarbij we wijzen op auto’s die dealers in stock hebben en die dus onmiddellijk beschikbaar zijn. Je had misschien een blauwe Volkswagen voor ogen, maar als een 87 procent identieke wagen in het grijs tien kilometer verderop staat en 4.000 euro goedkoper is, dan is dat ook interessant. Het derde luik dat we eraan gekoppeld hebben is private lease. Vroeger kocht iedereen zijn wagen, maar nu gebeurt het steeds meer dat mensen als het ware een abonnement op een nieuwe wagen nemen.”

Ruim een jaar na de lancering begint het grote publiek zijn weg te vinden naar Carjack.be. “In januari hadden we 60.000 bezoekers”, vervolgt Simon. “Het begint goed te draaien. In de autosector heb je wat tijd nodig om naam te maken. We hebben wel wat ervaring in de autowereld en we zien nu dat we onze kop boven het maaiveld aan het uitsteken zijn. Commercieel begint het ook te draaien wat partners, merken en aanbieders betreft.” Het is duidelijk dat Simon en Thomas een groeiverhaal willen schrijven. “Het team blijft groeien, de bezoekersaantallen ook. We hebben ondertussen een mooie established value . We pakken het ook serieus aan.”

Buitenland

Het doel is in ieder geval om een bekende naam te worden. “Er zijn altijd wel platformen met raakvlakken in het buitenland, maar we zien dat het ofwel traditionele redactionele spelers zijn die zich focussen op reviews en content, ofwel focussen ze op online verkoop van start tot finish. Wij willen ons daartussen positioneren. We leiden de mensen naar de juiste wagen en brengen hen in contact met de juiste verkoper. In eerste instantie zetten we dus niet in op online verkoop. We hebben daar lang over getwijfeld, maar de Belgische markt is daar nog niet klaar voor. Onze focus is om in 2021 incontournable te worden op de Belgische markt maar ook al voorzichtig te kijken naar de juiste buurlanden.”

Ondertussen woont Simon niet meer in de Westhoek, maar is hij in Leuven blijven plakken. “Ons kantoor is in Gent, maar ik ben nog een echte West-Vlaming. Ik woon in het Leuvense met mijn Limburgse verloofde. Zo hebben we de stok een beetje in twee gedaan. Maar ik probeer nog zo veel mogelijk terug te keren naar West-Vlaanderen. Om de twee of drie weken ben ik wel nog eens in mijn geboortestreek”, besluit Simon.

(TG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier