Ieper zit zonder industriegrond

Het bedrijfsgebouw van Arcturo langs de Sint-Crispijnstraat is voorlopig het laatste dat kan gezet worden in Ieper. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De firma Arcturo heeft het laatste perceel grond op het bedrijventerrein Ieperleekanaal-uitbreiding Pilkem gekocht.

Met de ondertekening van de akte werd het laatste perceel grond op het bedrijventerrein Ieperleekanaal – uitbreiding Pilkem verkocht. Langs de Sint-Krispijnstraat was in 2016 nog negen hectare extra ruimte voorzien voor zeven regionale bedrijven. Trotse eigenaar van het laatste stukje vrije grond is Arcturo bvba, een internationaal transportbedrijf gespecialiseerd in uitzonderlijk vervoer.

Het gaat de Westhoek economisch voor de wind, maar nu is het laatste stukje bedrijventerrein van de markt en dat is geen goed nieuws voor de economische ontwikkeling van Ieper. “Het is bijzonder jammer dat de Raad van State de vergunning van Reigersburg geschrapt heeft”, zegt schepen van Lokale Economie Katrien Desomer (CD&V). “Dat gaat om een omvangrijk nieuw bedrijventerrein van 40 hectare. Als stadsbestuur zijn wij vragende partij om dat zo snel mogelijk op te lossen, maar het is de provincie die aan zet is.”

Hoge Akker

Ook de uitbreiding van bedrijventerrein Hoge Akker in Vlamertinge, tussen de Noorderring en de Poperingseweg, zit in een impasse. Daar ligt de bal in het kamp van de West-Vlaamse Intercommunale. “De eigenaars van een hopbedrijf langs de Hazewindstraat bezitten de gronden waarop de nieuwe bedrijven zouden komen”, legt Geert Sanders uit, algemeen directeur van de WVI. “Ze zouden onteigend worden zodat de WVI het industriegebied kon ontwikkelen. Bij het onteigeningsplan is echter een procedurefout gebeurd, waarop een juridisch steekspel is begonnen. Dat gaat om een gebied van tien hectare. Er zijn pogingen ondernomen om te onderhandelen, maar die draaiden op niets uit. Daardoor zit alles in een patstelling.”

“Het probleem van het gebrek aan bedrijfsgronden doet zich voor in heel de provincie”

Kunnen bedrijven dan nergens meer terecht in Ieper? “Neen. Het is trouwens niet alleen Ieper dat met een acute nood aan bedrijfsgronden kampt”, vervolgt Geert Sanders. “Het probleem doet zich voor in heel de provincie. De vraag is gewoon veel groter dan het aanbod. Kijk naar Sappenleen in Poperinge, waarvan alle percelen heel snel verkocht zijn. Ook in Veurne, Wingene en Ingelmunster werden nieuwe bedrijfsgronden in een mum van tijd verkocht.”

“Dat het aansnijden van nieuwe bedrijfsgronden zo stroef verloopt, is geen exclusief Iepers verhaal”, beaamt ook schepen Katrien Desomer. “Je ziet overal dat dergelijke initiatieven op veel verzet stoten. Ik kan die reactie van de buurtbewoners ook wel begrijpen, maar je kan niet zomaar een nieuwe locatie vinden. De provincie heeft een locatieonderzoek gedaan en vastgesteld dat Reigersburg de beste locatie is. Dat kun je niet zomaar naast je neerleggen. Je moet bovendien ook binnen de afbakening in het kleinstedelijk gebied blijven.”

Oostkaai Park

“De enige mogelijkheid die overblijft is dat bedrijven een eigendom verkopen die ze niet gebruiken”, vervolgt Katrien Desomer. “Pidy heeft dat enkele jaren geleden gedaan waardoor bedrijvenzone Oostkaai Park zich heeft kunnen ontwikkelen. Dat was echter vooral gericht op kleinere bedrijven en starters, terwijl veel grotere bedrijven staan te popelen om zich in Ieper te vestigen of uit te breiden. Ik ben ervan overtuigd dat Reigersburg bijna meteen uitverkocht zou zijn, als we het kunnen ontwikkelen.”

Ondertussen is de provincie volop bezig met een nieuw plan voor Reigersburg. “Mogelijk komt dat al op de gemeenteraad van maandag”, aldus burgemeester Jan Durnez.

Arcturo verzorgt uitzonderlijke transporten. Vennoten Dirk Brutsaert en Kris T’Jonck staan als ervaren chauffeurs zelf in voor de verplaatsing van de machines en materiaal. Liesbeth Boterdaele regelt als derde vennoot de planning, vergunningen, boekhouding en administratieve taken. Sinds de oprichting in 2009 kent het uitzonderlijk transport een opmars, in het bijzonder zwaarte- en lengtetransport. “Via de WVI konden we een extra perceel grond aankopen, palend aan het huidige waar momenteel onze burelen, loods en wasplaats voorzien zijn”, vertelt Liesbeth Boterdaele. “Met de uitbreiding van 6.000 vierkante meter willen we als extra service ook tijdelijke stockage aanbieden. Ieper is voor ons dan ook de ideale uitvalsbasis.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier