Hotelsector: “Nu massaal reclame maken voor onze steden”

Dimitri Thirion: "We zijn een sector die werkt met reservaties en dus in de toekomst kan kijken. En die oogt op dit moment niet goed." © Davy Coghe
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Ook de hotelsector krijgt weer perspectief. Vanaf 8 juni mogen binnenlandse gasten weer komen overnachten, vanaf 15 juni mogen buitenlandse klanten weer een kamer boeken. “Nu wacht ons de belangrijke taak om zoveel mogelijk reclame te maken”, zegt Dimitri Thirion, voorzitter van vzw Hotels Regio Brugge.

Vanaf 8 juni mogen meerdaagse reizen in het binnenland weer plaatsvinden, op 15 juni gaan de landsgrenzen opnieuw open. “Dat zijn de twee zaken uit de persconferentie van de nationale veiligheidsraad die me het meest gelukkig maken”, zegt Dimitri Thirion, voorzitter van vzw Hotels Regio Brugge. “Nu wacht ons, maar ook onze steden, de belangrijke taak om reclame te maken en onze steden in binnen- en buitenland weer bekend te maken. We moeten een zo groot mogelijke markt aanspreken. Ongeveer 60 à 70 procent van de klanten komt uit een straal van 350 kilometer rond Brugge. Het spreekt voor zich dat we vooral die mensen zullen aanspreken. Normaal komen slechts 5 à 10 procent van onze klanten uit het binnenland, maar die zullen nu een heel belangrijke doelgroep worden.”

Koffiemachine ontsmetten

Over het horecaprotocol is Dimitri Thirion minder te spreken. “Met Horeca Vlaanderen hadden we een heel sterk document klaar, maar die is na de lezing van de GEES en alle experten toch nog drastisch veranderd. Vooral de organisatie van het ontbijtbuffet zorgt voor kopbrekers. Zo mag er niets als een buffet uitgestald worden. Alles moet individueel verpakt zijn of moet door iemand geserveerd worden. Dat is voor kleine, familiale hotels onmogelijk. Ook de koffiemachine zou na elk gebruik volledig ontsmet moeten worden of bediend moeten worden door één persoon. Dat hadden we toch liever anders gezien. Ons voorstel was om handgel bij het binnenkomen en buitengaan van de eetzaal te voorzien, waarna de klanten vrij mochten kiezen met het aanwezig bestek. Maar goed, de regels zijn er en die zullen we zo strikt mogelijk proberen na te leven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier