Westtoer stelt ‘Zee van Smaak’ voor met lokale producten uit de Noordzee

Vlnr Liesbet Billiet en Stefaan Gheysen van Westtoer, Stijn Bauwens van De Kruidenmolen, Guido Francque (duurzaamheidsverantwoordelijke Villa De Torre), Sabien Lahaye-Battheu (gedeputeerde en voorzitter Westtoer) en Marleen De Soete (schepen van Toerisme en Lokale Economie in De Haan). © (Foto WK)
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Met de nieuwe actie ‘Zee van Smaak’ die woensdagvoormiddag werd voorgesteld in De Haan, zet het provinciebedrijf Westtoer lokale producten uit de Noordzee in de kijker. Van 15 oktober tot 15 november zetten meer dan vijftig kustchefs hun beste beentje voor.

‘Zee van Smaak’ verbindt de streekgastronomie met de duurzame Noordzeevis. Bedoeling van de actie, is een breed publiek warm maken om onze kuststreek culinair te komen ontdekken. “Want de Belgische kust telt tientallen verrassende adresjes waar verse Noordzeevis op de kaart staat”, zegt Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer. De actie wordt opgehangen rond het centrale thema ‘Van boord tot bord’: niet alleen de restaurateurs maar ook de visserij en de handel worden gepromoot. “Met deze actie steunen we ook de vissers in Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge die via de vismijnen en de handel dagelijks verse Noordzeevis – een bijzonder streekeigen product – tot bij de kustchefs brengen. Vaak wordt die smakelijke Noordzeevis geprezen als ‘levende vers’, maar op restaurant of in de winkel besef je niet altijd hoeveel handen ervoor nodig zijn om het product ‘levende vers’ tot op ons bord te krijgen. Daar gaat een heel traject aan vooraf en eigen aan die beroepen, is dat het hard werken is”, aldus Lahaye-Battheu.

De samenwerking tussen de 53 kustchefs die de komende periode met de Noordzeeproducten aan de slag gaan, benadrukt die unieke gastronomische troef van onze regio. “De visserij en de Noordzeegastronomie behoren tot ons DNA. De mosselen en garnaalkroketten die je overal langs de kust op de kaart ziet staan, maken deel uit van onze identiteit”, zegt Westtoer-directeur Stefaan Gheysen. ‘Zee van Smaak’ is daarom een sterk inhoudelijk verhaal geworden. “Het is de perfecte vertaling van de korte keten aan de kust.”

De timing is ook geen toeval. “We kozen bewust voor het najaar om deze actie te lanceren: ze maakt deel uit van de seizoensverbreding van het kusttoerisme”, aldus nog Stefaan Gheysen. Om de actie kracht bij te zetten en de Noordzeegastronomie tot ver buiten onze provincie te promoten, werden ook twee mini-documentaires ingeblikt waarin enkele plaatselijke ambassadeurs voor het voetlicht treden. Eén cameraploeg volgde een vissersfamilie uit Heist, een andere zoomde in op het verhaal van Ian en Angus Wittevrongel van restaurant Julia en visspeciaalzaak Mare Nostrum. De broers uit Koksijde vertellen over hun dagelijkse leven waarin de zee een grote rol speelt. “De Noordzeechefs en onze vissers hebben allemaal prachtige verhalen te vertellen. Zij zijn de ambassadeurs die onze kust elke dag in de kijker zetten”, aldus nog Sabien Lahaye-Battheu.

Westtoer organiseerde in samenwerking met NorthSeaChefs en de hotelschool van Koksijde een opleidingstraject voor restaurants. Ook heel wat nieuwe kustchefs maakten daardoor al kennis met de minder bekende vissoorten uit de Noordzee.

“Samenwerken is in West-Vlaanderen een van onze grote sterktes, en in de huidige tijden is dat er alleen maar belangrijker op geworden”, zegt duurzaamheidscoach Guido Francque, die voor de ‘Zee van Smaak’-actie mee aan boord ging van een vissersboot. “Dat heeft me nóg meer doen inzien hoe belangrijk het is om dicht bij de vissers te staan en ons aanbod af te stemmen op wat er in hun netten zit. Zoals bij ieder ander product, zit daar veel variatie in naargelang de seizoenen en het is daarbij de uitdaging om als chef creatief te zijn.” Francque wijst erop dat Noordzeevis niet alleen duurzaam maar ook nog eens lekker en gezond is. “Onze Noordzee bulkt van de lekkere smaken, en eigenlijk is ze ook één groot kuuroord. De zee kwam vroeger trouwens tot aan de polders: wat leeft er daar zoal wat we met het lekkers uit de Noordzee kunnen combineren? Ook dat is een troef.”

Stijn Bauwens van bistro De Kruidenmolen in Klemskerke is een van de deelnemende chefs van ‘Zee van Smaak’. Hij zet de komende weken pijlinktvis op de kaart. “Een Noordzeevis die veel mensen links laten liggen omdat de bereiding wel wat werk vraagt. Maar ik vind het als Noordzeechef maar logisch dat we onze vis niet aan de andere kant van de wereld gaan halen. Ook de consument heeft op dat vlak al een mentaliteitswijziging ondergaan.”

De ‘Zee van Smaak’-actie loopt van 15 oktober tot 15 november. Alle deelnemende restaurants zijn terug te vinden op www.dekust.be/zeevansmaak. Reserveren is aangeraden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier