Sterrenchef Geert Van Hecke en zoon Louis klagen ‘no shows’ in hun restaurants aan: “Helaas genoodzaakt om creditcardgegevens op te vragen”

Sterrenchef Geert Van Hecke (links) van Zet’Joe, en zoon Louis die hun andere zaak Refter runt, klagen het grote aantal ‘no shows’ bij reservaties aan. "Zo’n 250 mensen kwamen de voorbije weken gewoon niet af." (foto’s Davy Coghe)
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Sterrenchef Geert Van Hecke van Zet’Joe, en zoon Louis die hun andere zaak Refter runt, klagen het grote aantal ‘no shows’ bij reservaties aan. “Zo’n 250 mensen kwamen de voorbije weken gewoon niet af. Het gaat vooral om Amerikaanse, Britse en Nederlandse toeristen. We vragen nu creditcardgegevens om een bedrag te kunnen afhouden”, zegt Louis.

Met een bericht op de Facebookpagina van de zaak klaagde chef Geert Van Hecke van het Brugse restaurant Zet’Joe, dat één Michelinster heeft, onlangs het grote aantal ‘no shows’ en last minute annulaties bij reservaties aan. “Het ging de voorbije weken om zo’n 250 couverts die we zo verloren”, laat Van Hecke verstaan.

100 euro afhouden

Het gaat daarbij niet alleen om Zet’Joe maar ook om bistro Refter, de tweede zaak die wordt gerund door de familie en waar zoon Louis de dagelijkse leiding heeft. “We zijn dus helaas genoodzaakt om creditcardgegevens op te vragen bij reservaties zodat we een bedrag kunnen afhouden om de schade toch enigszins te compenseren”, zegt Louis Van Hecke. “Ook in overleg met andere Brugse restaurants, die vaak met hetzelfde probleem kampen, hebben we beslist om bij Zet’Joe 100 euro af te houden bij een ‘no show’. Voor bistro Refter moeten we het bedrag nog bepalen.”

“Zo’n creditcardgegevens opvragen komt misschien niet zo sympathiek over, maar uiteindelijk is het in het in veel andere landen al dagelijkse kost”

“Dit is een probleem dat we al twee à drie jaar hebben, maar de laatste weken is het toch extreem. Het gaat vooral om Amerikaanse, Britse en Nederlandse toeristen merken we”, gaat Louis Van Hecke verder. “Ze durven dit doen omdat het toch vaak maar om een eenmalig bezoek aan onze stad gaat en ze ervan uitgaan dat ze niet zullen geconfronteerd worden met hun ‘no show’. Er zijn zelfs mensen die in drie restaurants tegelijkertijd boeken. We hebben het nog eens meegemaakt dat de uitbaters van een restaurant naar ons belden om te vragen of er bepaalde mensen bij ons zaten. Uiteindelijk bleek dat ze in een derde restaurant waar ze hadden gereserveerd zaten te eten… Zo’n creditcardgegevens opvragen komt misschien niet zo sympathiek over, maar uiteindelijk is het in het in veel andere landen al dagelijkse kost”, besluit Louis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise