Stadsbestuur Roeselare pakt uit met tien actiepunten om winkels en horeca te promoten

Roeselare wil blijven groeien als shoppingstad. Daarom rollen het stadsbestuur en de vzw Shopping en Centrum Roeselare ook dit jaar tien actiepunten uit die mee zuurstof moeten geven aan handel en horeca. © Foto SB
Bert Feys
Bert Feys Medewerker KW

‘Winkelnacht’ betekende vrijdag opnieuw de start van het winkelseizoen in Roeselare. De stad en vzw Shopping stelden vrijdagavond tien actiepunten voor waarmee ze Roeselare als winkel- en horecastad nog meer in de kijker willen zetten.

Nu de coronacrisis stilaan achter de rug lijkt te liggen, wil Roeselare zich weer helemaal profileren als winkelstad. De voorbije twaalf maanden kwamen er in het centrum alvast heel wat nieuwe winkels en horecazaken bij.

“We mochten 42 nieuwe zaken verwelkomen, waarvan 11 pop-ups. In vergelijking met een gemiddelde centrumstad hebben we een lager leegstandscijfer”, zegt burgemeester Kris Declercq (CD&V).

Roeselare wil blijven groeien als shoppingstad. Daarom rollen het stadsbestuur en de vzw Shopping en Centrum Roeselare ook dit jaar tien actiepunten uit die mee zuurstof moeten geven aan handel en horeca.

Aantrekkelijk winkelcentrum

Zo maakt de stad werk van een aantrekkelijk winkelcentrum. “De werken in de Jan Mahieustraat naderen hun ontknoping. De straat zal nog voor de batjes afgewerkt zijn”, aldus de burgemeester. Het stadsbestuur maakt van de esthetiek van de winkelstraten een prioriteit.

Inmiddels werd vanuit de dienst economie een esthetisch coördinator aangesteld. Zij zal onder andere bekijken hoe men de steegjes kan opwaarderen. Dit najaar worden er al twee steegjes aangepakt: het Citroenstraatje en de doorgang van de Grote Markt naar de Sint-Michielskerk.

“We willen ook het Stationsplein beter integreren in onze winkelzone. Een stadsteam in samenwerking met de NMBS werkt op dit moment heel gericht aan de beleving en de aanblik van het stationsgebied.”

Kleurrijk stadscentrum

Intussen stelde de stad ook het evenementenbureau Présence aan om in de lente en de zomer extra kleur en beleving te brengen in het centrum. De komende weken verschijnen kleurrijke beelden, vlaggen en decors.

De terrassen op het Polenplein, in de Nonnenstraat, op de Botermarkt en op het Stationsplein zullen tijdens de zomer kleurrijk verlicht worden met guirlandes.

Pak evenementen

Uitkijken is het ook naar negentig jaar batjes, van vrijdag 24 juni tot maandag 27 juni. “De stad en vzw Shopping en Centrum engageren zich om van de batjes hét stadsevenement van het jaar te maken. Het worden batjes zoals weleer: met het Vat van Rodenbach, pleinbeleving en shopping.”

Uitkijken is het ook naar de Week van de Belgische mode van 10 tot en met 15 oktober. Roeselare profileert zich dan als Dagstad. Daarnaast wil Roeselare ook zijn speerpunt voeding in de winkelstraten laten zien.

Zo wordt de Week van de Smaak in november niet alleen een gebeuren op de Grote Markt, maar zullen ook de andere centrumstraten betrokken worden .

(BF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier