Sophie Landuyt (37) en David Vanwildemeersch (37) openden in mei 2016 hun eigen frituur ‘t Patatje in Roesbrugge. “We zijn nu acht jaar bezig en we mogen wel zeggen dat 90 procent van onze klanten ook effectief vaste klanten zijn die bijna wekelijks langskomen.”
“Voor we ‘t Patatje openden werkte ik als diensthoofd keuken in De Lovie vzw en David was meubelmaker”, vertelt Sophie. “De frituur heb ik nog zeven maanden gecombineerd met mijn vaste job, maar dat was niet haalbaar.”
De ideale locatie voor hun frituur vonden Sophie en David in het huis van David zijn grootmoeder Astrid. “Waarom een frituur? Wij eten zelf graag frietjes en David speelde wel al lang met het idee om op de streek een frituur te beginnen. Toen het huis van David zijn grootmoeder vrij kwam, was het onze kans. In Roesbrugge was er geen frituur en in de buurt ook niet. Het huis is ook centraal gelegen, dus we moesten het proberen. We hebben er nog geen moment spijt van gehad”, zegt Sophie. “Veel mensen hadden wel hun twijfels om een frituur te beginnen, maar het is ons gelukt. Mensen eten nog steeds onze frietjes”, zegt David.
Vaste klanten
“We zijn nu acht jaar bezig en we mogen wel zeggen dat 90 procent van onze klanten ook effectief vaste klanten zijn die bijna wekelijks langskomen. Dat zijn mensen uit Roesbrugge, omliggende dorpen en Fransen. Tijdens de vakantieperiode krijgen we ook veel klanten uit vakantiehuizen erbij. Van de vaste klanten doet 85 procent van die mensen ook telkens dezelfde bestelling. Bij het bakken weten we soms aan de hand van het etiket wie er besteld heeft”, lacht Sophie. “Die vaste klanten zijn het mooiste compliment voor onze frituur. Het is een teken dat we goed werk leveren en dat ze het lekker vinden. Als we met vakantie gaan, horen we regelmatig dat onze klanten dan gewoon enkele weken geen frietjes eten. Het zijn dus heel trouwe klanten.”
Zondag, frietjesdag
“Het is voor veel mensen een traditie om wekelijks, op dezelfde dag, een frietje van de frituur te halen. Ook wij hebben zo’n traditie, zelfs na acht jaar een frituur uit te baten. Elke zondagavond eten wij een frietje. Dat is niet elke week hetzelfde, we eten eigenlijk wat er overblijft”, vertelt Sophie. “In het begin was dat wel anders. We waren het helemaal niet gewoon om constant tussen die geuren te zijn en we konden geen frietjes meer zien. Nu is dat anders.”
De populairste items in de frituur zijn nog steeds de standaard snacks. “Denk maar aan een frikadel, bicky burger, brochette… Maar ook onze eigen, verse burgers zijn populair. Voor ons vijfjarig bestaan hebben we werk gemaakt van ons eigen huisbier en dat kreeg de Fritz. We wilden een korte, krachtige naam voor ons bier. Een naam die West-Vlaams was, een link had met de frituur, maar toch niet het woord ‘patatje’ bevatte. Het is een zacht, blond biertje dat makkelijk drinkt, toegankelijk voor iedereen.”
Speelgelegenheid
“Het succes van een frituur is het succes van een frietje, denken wij. Niet veel mensen lusten geen frietje. In financieel moeilijk tijden is het nog altijd haalbaar om naar de frituur te gaan. Ook al zien we de prijzen wel hard stijgen van onze producten”, zegt David. “De sterkte van onze frituur is dat we doen waar we goed in zijn. We willen ons niet profileren als bistro of brasserie. We zijn een frituur waar iedereen welkom is: gezinnen, werkmensen tijdens hun lunchpauze… In onze frituur hebben we heel wat ruimte zowel binnen als buiten. Op ons terras hebben we ook speelgelegenheid waardoor ouders nog even op het gemak kunnen blijven zitten terwijl de kinderen zich uitleven”, zegt Sophie.
“In de toekomst willen we verder doen zoals we bezig zijn. Het is goed zoals het nu is. Onze klanten vinden dat ook, denken we. De vaste klanten en de mond-tot-mondreclame die we krijgen, tonen dat ook aan. Ons vast team zijn we enorm dankbaar. We hebben veel geluk met onze bende. Zonder hen zou er geen ‘t Patatje zijn. Door lekkere frietjes te bakken, zetten we ‘t Patatje op de kaart.”
Info: www.tpatatje.com of de Facebookpagina Frituur ‘t Patatje
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier