Onze horeca vindt weer personeel: tewerkstelling in de sector zit bijna weer op niveau van voor coronacrisis

Françoise De Decker (vooraan) van het Mango Café in Roeselare met een deel van haar vaste ploeg. V.l.n.r. Ingvar Casteleyn, Dries Devloo, Dirk De Decker, Leen Demeijere en Alexandra Deleu. © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Philippe Verhaest

Het gaat de goeie kant uit met de tewerkstelling in de West-Vlaamse horeca. In augustus klokte de sector af op 91,7 procent in vergelijking met 2019. Dat betekent dat er nu bijna evenveel mensen aan de slag zijn als voor de crisis. Een half jaar geleden slaakte de sector nog een collectieve noodkreet.

De tewerkstelling in onze cafés en restaurants heeft zich nagenoeg volledig hersteld van de coronacrisis. Een half jaar geleden was het alle hens aan dek om voldoende man- en vrouwkracht te vinden voor de heropening van de cafés en restaurants op 8 mei, nu is de situatie volledig anders. De personeelsbezetting zit bijna weer op het niveau van voor de coronacrisis. Kleine kanttekening: ook toen al was het geen evidentie om alle vacatures in de horeca met geschikte mensen in te vullen. Niettemin zijn de nieuwe cijfers een hoopgevend signaal.

Voor onze provincie zat de tewerkstelling in augustus alweer op 91,7 procent tegenover diezelfde maand in 2019. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstverlener Acerta die 424 horecazaken bevroeg. Als we de cijfers tegenover die van 2020 leggen, is het aantal mensen actief in de West-Vlaamse horecawereld met 17 procent toegenomen.

Dé uitdaging nu is om in een krappe arbeidsmarkt duurzaam personeel te vinden – Tijs Declerck, Acerta

De tijdelijke werkloosheid is dan weer tot 2,2 procent gezakt. Bijna de helft lager dan het nationale gemiddelde van 4,1 procent. In april noteerde de tijdelijke werkloosheid in de horecasector in onze provincie nog een cijfer van 49 procent, in mei was dat 32,5 procent. Ook het aandeel horecamedewerkers met een vast contract evolueert positief: 2,3 procent meer in vergelijking met augustus 2019.

Ook de flexijobbers en jobstudenten hebben langzaam, maar zeker de weg naar onze horeca teruggevonden. Het aantal flexi’s zit alweer op 83,7 procent van het niveau van augustus 2019, het aantal studentenjobs zelfs op 87,1 procent.

Volgens Thijs Deklerck van Acerta Roeselare doen de resultaten het beste vermoeden. “De coronamaatregelen hebben ons café- en restaurantbezoek het voorbije anderhalf jaar in negatieve zin beïnvloed. Hetzelfde gold voor de tewerkstellingscijfers. Nu staan we op een keerpunt. Over post-corona durven we nog niet spreken, maar de sector is weer opgeveerd. Wij zien alles verder gunstig evolueren, op voorwaarde dat we niet meer terugkeren naar een strenger coronabeleid.”

Declerck waarschuwt ook voor een nieuwe uitdaging. “In een krappe arbeidsmarkt moet nu geschikt personeel gevonden worden om duurzaam aan de slag te blijven.”

Dankbaar

Dat de continuïteit van het team de grote sterkte van een horecazaak is, beaamt ook Françoise De Decker (43) van de Roeselaarse brasserie Mango Café. Zij zijn zeven dagen op zeven open en hebben naast hun negen vaste mensen nog een twintigtal jobstudenten in dienst om de drukke periodes op te vangen.

“Wij hebben het grote geluk gehad dat niemand van onze dagdagelijkse equipe andere oorden heeft opgezocht”, zegt de onderneemster, die de zaak samen met haar partner Dries Brabant en vader Dirk De Decker runt.

“Onze chef-kok deed tijdens de lockdowns zijn vrijwilligerswerk in een dienstencentrum in Roeselare, maar iedereen bleef ons trouw. Daar zijn we enorm dankbaar voor, want tijdens die hele crisis zat dat scenario toch wel ergens in ons achterhoofd.”

“We hebben erg veel contact met elkaar gehouden en voor Kerstmis heb ik iedereen een ontbijtmand cadeau gedaan. Als steun, maar ook om hen te tonen dat we ons team als familie beschouwen. Het afgelopen anderhalf jaar hebben we vooral leed met elkaar gedeeld, vanaf nu is het weer tijd om lief te delen.”

Mondmasker weg

Ook het aantal jobstudenten zat na de tweede lockdown snel weer op peil, zegt Françoise. “Al merk ik nog een verschil. Pre-corona was één berichtje in onze Whats-App-groep voldoende om een overvloed aan helpende handen te regelen, nu zie ik dat de reactiesnelheid net wat lager ligt. Al ben ik ervan overtuigd dat we ook daar weer snel helemaal in de plooi zullen vallen. Elke week bieden potentiële jobstudenten zich bij ons aan, een gebrek aan personeel ervaren we allerminst. Integendeel.”

Als de crisis Françoise één iets heeft geleerd, dan is het wel dat haar team de kern van de brasserie is. “Zij laten onze zaak op wieltjes draaien, zo eenvoudig is het. We zien de toekomst, na erg zware maanden, weer positief tegemoet. Vanaf vandaag hoort ook het mondmasker weer tot het verleden en kunnen we onze klanten weer met een brede glimlach verwelkomen. Zoals het hoort in onze sector.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier