Nuchtere scoutsvrienden uit De Panne brouwen kustbier ‘Zeedust’: “Nu kunnen we op café ons eigen bier bestellen”

Sander Delacauw doet de productontwikkeling, Orly Dolfen is verantwoordelijk voor de verkoop en Seppe De Potter ontfermt zich over de boekhouding. Zo vormen de vrienden een complementair team. (foto WVH)
Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

Sander Delacauw, Orly Dolfen en Seppe De Potter leerden elkaar destijds kennen bij de scouts. Nu ontwikkelden ze als Brouwerij de Schol samen een eigen bier, ‘Zeedust’, dat ze over de hele kustlijn willen verdelen. “De eerste commentaren zijn alvast lovend. Dat maakt dat de lange weg hiernaartoe niet voor niets is geweest.”

De gloednieuwe ‘Brouwerij de Schol’ draagt de gelijknamige vis in haar logo. En dat is niet de enige kwinkslag van de jonge brouwers, want hun bier ‘Zeedust’ is West-Vlaams voor ‘ze hebben dorst’. Ook de marketing staat van bij de start helemaal op punt, met een eigentijds logo, een etiket dat in het oog springt en eigen bierglazen.

Brouwinstallatie

“Dankzij de lockdown hadden we veel tijd om daar goed over na te denken”, lacht Seppe De Potter (25) uit De Panne. Hij runt samen met gemeentegenoot Sander Delacauw (26) een evenementenbureau in bijberoep, maar zag die activiteiten vorig jaar volledig stilvallen.

“Bij het zoeken naar een alternatief, kwam mijn installatietje weer in zicht, waarop ik leerde brouwen tijdens mijn studies biologie”, zegt Sander. Voor hun bierplannen betrokken de vrienden ook Leiselenaar Orly Dolfen (24) in het verhaal, die ze kennen van bij scouts Zeedustra in Koksijde. “Ook die verwijzing – met de betekenis ‘Zee, duinen en strand’ – zit in de naam van ons bier vervat”, klinkt het.

Elementen uit de duinen

Dat bier is lichtblond van kleur, heeft een alcoholgehalte van 4,9°, bevat citrusaroma’s en heeft een florale afdronk. “Dat laatste is te danken aan de kustelementen”, verrast Sander.

“Voor onze receptontwikkeling gingen we namelijk op pluktocht in onze duinen, om dan een thee met complementaire smaken te maken. Wat er nu precies in het bier zit, verklappen we liever niet. Er is immers veel tijd in gekropen om dit resultaat te bekomen, want hier gingen wel twintig verschillende testbrouwsels aan vooraf. Eenmaal de receptuur helemaal op punt stond en we met de juiste mensen in contact waren gekomen, besteedden we het brouw- en bottelproces uit aan een Gentse brouwerij. Dit om redenen van capaciteit, regelgeving en voedselveiligheid. Zo hebben we nu alvast een eerste batch van tweeduizend liter of zo’n zesduizend flesjes beschikbaar”, zegt hij met gepaste trots.

Doordrinker

‘Zeedust’ is een toegankelijk biertje dat zich makkelijk laat drinken en dat daardoor ook bij veel vrouwen in de smaak valt. “Precies door die zoete smaak en het lage alcoholgehalte maken we het verschil; enerzijds met de pilsbieren en anderzijds met de zwaardere streekbieren die je nu op veel kustterrassen vindt”, weet Orly. Hiervan kun je dus gerust enkele glazen drinken bij je visgerecht, wat dan weer als muziek in de oren klinkt bij veel horeca-uitbaters. “Door hen wordt ons eerste brouwsel alvast met veel enthousiasme onthaald. Je vindt het nu al bij enkele cafés en restaurants in de streek, zodat wij daar nu ons eigen bier kunnen bestellen”, glundert hij.

Ambitie

De vrienden willen daarnaast ook aan particulieren verkopen en op termijn zelfs ook aan de retail. “Voorlopig doen we dit in bijberoep. Het is heel leuk om nu met een koffer vol bierbakken rond te rijden, maar dit kunnen we natuurlijk niet op deze manier blijven volhouden als we groeien”, beseft Seppe. En dat is wel degelijk de bedoeling, want ze willen hun ‘bier van de kust’ als ‘regiobier’ over de hele kustlijn beleveren.

“Ook het aanbod willen we zeker nog verruimen. Zo hebben we nu alvast een recept voor een tripel klaar liggen. Voor we dat laten brouwen, wachten we wel eerst de verdere verkoop van ‘Zeedust’ af”, aldus het ambitieuze, maar nuchtere trio.

(WV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier