Kortrijk doet nog extra duwtje voor horecaterrassen: “Alles voor de gezelligheid”

Olaf Verhaeghe

Vanaf zaterdag 8 mei moet Kortrijk baden in de terrasjes. Het stadsbestuur rolt het XXL-plan opnieuw helemaal uit en gaat zelfs een stapje verder. Nog meer pleinen bieden straks ruimte aan horecaterrassen. “We zetten alles op alles om onze horecabazen te helpen en de gezellige sfeer terug te brengen”, oppert schepen Arne Vandendriessche.

Het succesrecept met 7.000 vierkante meter aan mobiele terrassen wordt herhaald en zal ook na corona blijven. Kortrijk krijgt zo dubbel zoveel terrasjes als vroeger en dat moet de gedeeltelijke heropening van de horeca een boost geven. Maar de stad gaat nog verder en maakt zoveel mogelijk ruimte extra vrij voor nieuwe terrassen. “Denk aan het Overbekeplein of de Grote Kring, waar het straks vol zal staan. Of aan de nieuwe constructies op de Veemarkt. We maken in heel de stad en in de deelgemeenten plaats voor de horeca in open lucht”, stelt schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester).

Opvallend is ook dat er terrasruimte wordt gecreëerd op plaatsen waar vandaag amper tot geen horecazaken actief zijn. “Maar evengoed op pleinen waar verschillende horecazaken samen kunnen werken”, aldus schepen Vandendriessche. “We leggen niets op, we bieden de cafébazen de kans om de handen in elkaar te slaan. Zo is er een idee om aan het Schouwburgplein een extra gemeenschappelijk terras voor de horecazaken uit ‘t Straatje te voorzien. Ook aan de Buda- en Kapucijnenstraat en aan de verlaagde Leieboorden lijkt zo’n deelterras haalbaar. We zien het als een trigger om samen tot iets moois te komen.”

Geen terrasbelasting

Vorig jaar schafte Kortrijk ook al de terrasbelasting af, goed voor een kost van zo’n 50.000 euro per jaar. Op die manier kan een ondernemer zijn terras elke dag van het jaar buitenzetten, naar eigen goeddunken. “Corona heeft ons geleerd dat terrassen een belangrijk onderdeel zijn en blijven”, zegt de schepen nog. “We zetten als stad alles op alles om onze horecabazen te helpen en de gezelligheid terug te brengen.”

Het hele terrasplan wordt ook gekoppeld aan stadsmarketingacties zoals coronaveilige wandelingen, horecaplannetjes, het inzetten van influencers en eventuele kunstenparcours door de stad. “We zijn nog volop aan het voorbereiden, maar sowieso hebben we wel nog wat in petto”, aldus de schepen nog. “Dit terrasplan is niet het eindpunt, wel een grote stap in de goede richting. We blijven openstaan voor vragen, ideeën en opmerkingen van horecabazen én bezoekers. Zo maken we onze stad nog beter.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier