Frans & Bertha, de Veurnse producent van traditionele gerechten voor de horeca en retail, is door het online ondernemersplatform ‘Made In’ genomineerd voor het West-Vlaamse Product van het Jaar. Hun innovatieve ‘rollet’-verpakking met bolognesesaus combineert duurzaamheid met smaak en gebruiksgemak.
Sinds 2019 produceert Frans & Bertha authentieke gerechten op basis van traditionele recepten voor horecaklanten zoals pretparken, groothandels en restaurants. CEO Bram Delva: “Van bij de oprichting zet Frans & Bertha bij de productie van de bolognesesaus volop in op authentieke smaak, kwaliteit en duurzaamheid. We produceren 100% CO2-neutraal en ons bedrijf is erkend met het CO2 Neutral Label. “Frans & Bertha produceert maximaal Belgisch! We kopen zoveel mogelijk groenten en vlees, die verwerkt worden in de bolognesesaus en haar varianten, aan bij (landbouw)bedrijven in de buurt.”
Met de worstvormige rollet-verpakking wil het bedrijf de verse gerechten op een duurzame manier bij de consument brengen. Deze rollets bevatten maar liefst 82% minder plastic en zorgen ervoor dat de sauzen langer vers blijven in de koelkast. Je kunt ze handig invriezen en ze zijn beschikbaar in porties voor zowel één persoon als voor het hele gezin.
Boloverkoop
Laure Rabaey: “In september 2023 lanceerde Frans & Bertha www.boloverkoop.be, ‘The new kid on the block’ voor verkoopacties voor scholen en verenigingen, als alternatief voor vaak ongezondere klassieke verkoopacties. Een lekker product dat elke Belg wekelijks eet, met nutriscore B dankzij de groentjes, het gebruiksgemak van de verpakking en de mooie winstmarge zijn de argumenten waardoor intussen meer dan 50 zogenaamde boloverkopen over heel Vlaanderen georganiseerd werden.”
Dit voorjaar volgde de logische stap naar de retail. Na een start onder huismerk Bertha’s en flink stijgende verkoopcijfers met de introductie van de sauzen van spaghettimerk Bavet neemt ook de vraag naar de rollets wekelijks toe. Steeds meer retailers en consumenten proeven (letterlijk) de voordelen en omarmen deze nieuwe en recycleerbare verpakkingsvorm.
Eva Urlings, CEO van Bavet, wilde in eerste instantie de rollets aanbieden in alle Bavet-restaurants, maar door het enorme succes liggen ze nu al in meer dan 120 supermarkten in België. “De verpakking is vernieuwend en duurzaam. Ook wij zijn als bedrijf voortdurend op zoek naar mogelijkheden om onze werkwijze duurzamer te maken. De rollets als alternatief voor standaard plastiek potten met deksel waren dan ook een logische keuze voor ons. Weinig redenen dus om te twijfelen en voluit te gaan voor deze slimme manier van verpakken om onze sauzen ook via de lokale supermarkten aan onze klanten aan te bieden.” (MVO)
Stemmen om Frans & Bertha in de top 5 te helpen van het West-Vlaamse Product vaan het Jaar, kan tot en met 3 november viawww.made-in.be/stem Website: www.fransenbertha.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier