Campagne ‘Hoera, horeca aan zee’ mobiliseert mensen voor job in horeca aan de kust

De campagne werd donderdag afgetrapt in Blankenberge. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

POM West-Vlaanderen en Provincie West-Vlaanderen lanceren bij de start van de zomervakantie de campagne ‘Hoera, horeca aan zee’ om het werken in de horeca aan de kust in de spotlights te zetten. Nu het zomerseizoen op volle toeren begint te draaien, willen de initiatiefnemers de lokale horecasector ondersteunen in hun zoektocht naar personeel.

Het kusttoerisme zorgt voor een jaarlijkse omzet tussen 2,5 en 2,9 miljard euro. Op jaarbasis biedt de sector werk aan meer dan 44.000 personen. Na een lange lockdownwinter willen heel wat mensen opnieuw genieten en draait de kusthoreca bij het begin van het zomerseizoen eindelijk weer op volle toeren.

Personeel

Provincie en POM West-Vlaanderen helpen de lokale horecasector bij zijn zoektocht naar extra personeel. En dat laatste is broodnodig. “Tijdens de sluiting van de horeca, zijn heel wat medewerkers noodgedwongen op zoek gegaan naar ander werk. Bij de heropening van de horeca is een deel van dat personeel niet meer teruggekomen. Dat, gecombineerd met de start van het hoogseizoen, zorgt ervoor dat heel wat horecazaken met de handen in het haar zitten”, aldus Yves van Moorter, voorzitter van Horeca West-Vlaanderen.

Het gevolg is dat er in de regio’s Oostende-Westhoek en Brugge eind mei alleen al bij VDAB 689 openstaande vacatures waren voor horeca en toerisme. Dat is bijna 12% van alle openstaande vacatures in die regio (cijfers Arvastat).

Hele kustregio

De campagne Hoera, horeca aan zee! is een initiatief van de Streekwerking Kust van de provincie West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen in samenwerking met OC West, VDAB, Horeca West-Vlaanderen, Horeca Forma en de kustgemeenten.

“Met deze campagne richten we ons tot de hele kustregio en mikken we op mensen op zoek naar een leuke job met de voeten in het zand”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van de POM en gedeputeerde voor Economie en Streekontwikkeling.

Zon, zee en strand

“De kusthoreca heeft tal van troeven voor zijn werknemers. Je werkt in gezonde zeelucht, komt in contact met heel veel mensen, zowel klanten als teamgenoten. Je job is heel afwisselend en de dagen vliegen voorbij. Zon, zee en strand zijn bovendien nooit ver weg.”

De campagne werd donderdag afgetrapt in Blankenberge. “De Blankenbergse horecazaken vormen het kloppend hart van onze badstad. Ook nu ze weer op volle toeren mogen draaien, ondersteunen we hen graag om er een prachtig zomerseizoen van te maken”, zegt burgemeester Daphné Dumery.

Spoedcursus zaalmedewerker

“We hopen met deze campagne heel wat mensen te kunnen overtuigen om in deze mooie sector aan de slag te gaan.”

Ook andere organisaties nemen initiatief om de horeca en haar klanten niet in de kou te laten staan. “Op vraag van het gemeentebestuur van Knokke hebben we onlangs een spoedcursus zaalmedewerker uitgerold”, geeft Jürgen Nijs, vormingsconsulent bij Horeca Forma als voorbeeld. “In één dag tijd worden cursisten klaargestoomd voor een functie in de zaal.”

Vlaams tienpuntenplan

Ook VDAB werkt volop aan een actieplan. Samen met de sector en verschillende opleidingspartners werd een Vlaams tienpuntenplan uitgewerkt dat inzet op promotie, versterkte toeleiding en opleiding.

Op de website horecajobsaanzee.be zetten de initiatiefnemers alle troeven van het werken in de kusthoreca in de kijker, aangevuld met linken naar websites met horecavacatures, de horecaopleidingen van de VDAB en Horeca Forma en andere nuttige informatie over werken aan de kust.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier