Brugse straatkunstenaar Wietse maakt etiketten voor Santébier

Het Santébier met de etiketten van Wietse. (GF)
Het Santébier met de etiketten van Wietse. (GF)
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

De Brugse kunstenaar Wietse, bekend voor zijn grote muurschilderingen, gaat een samenwerking aan met het nog jonge Brugse biermerk Santé. “Ik ben zelf wel een bierliefhebber dus dit is voor mij een mooie opdracht”, zegt Wietse.

Kunstenaar Wietse Hindryckx, die al heel wat prijzen en onderscheidingen won voor zijn streetart, staat in voor de etiketten, bierviltjes en algemene ‘branding’ van het nieuwe Brugse biermerk Santé. “Ik kende zelf het bedrijf en dat nieuwe biermerk eigenlijk niet toen ik werd benaderd hiervoor, maar het leek me wel een mooi project om aan mee te werken”, zegt Wietse. “Zeker omdat ik ook wel een grote bierliefhebber ben!” (lacht)

Het Santé bier is een initiatief van de Brugse ondernemer Klaas Vogelaers, broer van Laurens Vogelaers van het Parkkaffee Ryckevelde, en recent kwam ook Pieterjan Zwartjes, die voorheen jarenlang voor RedBull werkte, het project versterken. “De lancering van ons bier is al zo’n twee jaar in voorbereiding”, zegt Pieterjan Zwartjes. “We willen het dan ook echt goed doen en zijn behoorlijk ambitieus. De bieren worden eerstdaags gelanceerd. Het gaat om de Maris Otter – een blond speciaalbier vol smaak maar toch met maar evenveel alcoholpercentage als een pils – en ons fris fruitig en licht kruidig witbier Holy White. Voor de samenstelling werkte we samen met de mensen van brouwerij Viven uit Sijsele en het eigenlijke brouwen heeft plaats in De Proefbrouwerij in Gent. Alvast met de supermarkten van Carrefour hebben we een samenwerking en hebben plannen om ook naar het buitenland te trekken met onze bieren. Hoe we bij Wietse uitgekomen zijn? Wel we kenden zijn werk natuurlijk en er zijn ook wel wat gemeenschappelijke vrienden. Hij is voor ons de ideale man om het verhaal achter ons bier, waarbij we uitgaan van de figuur ‘The Saint’ – een ‘heilige’ figuur met baard – vorm te geven en dat heeft hij ook perfect gedaan. Eigenlijk staat Wietse in voor de volledige ‘branding’ van het merk en we hebben ook in de toekomst nog grote plannen samen om met ons bier sterk in het straatbeeld in Brugge en wijde omgeving aanwezig te zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier