https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Honderden Ieperlingen lopen beloofde shopkorting mis, stad stelt bedrijf in gebreke: “Waar zijn al die boekjes gebleven?”

© (Foto TP)
Redactie KW

Om Ieperlingen te motiveren lokaal te kopen en handelszaken in de kijker te zetten, lanceerde het stadsbestuur dit jaar voor het eerst een gratis bonnenboekje voor alle 15.000 Ieperse brievenbussen. Honderden Ieperlingen melden dat ze het boekje niet kregen en het stadsbestuur stelt de bedelingsfirma in gebreke.

In het nieuwe ‘Iepers Bonnenboekje’ bepaalde elke deelnemende zelfstandige zelf de eigen kortingsbedragen en -percentages, die gelden tot het eind van het jaar. De stad nam de kosten op zich voor het maken van de boekjes en de bedeling aan elke inwoner.

“Voor de bedeling werkten we voor het eerst samen met een firma na een aanbesteding, wat goedkoper is dan via de post”, zegt schepen van Economie Diego Desmadryl (Open Ieper). “Maar de bedeling in de periode van eind augustus en begin september blijkt niet correct te zijn verlopen.”

De stad krijgt heel wat meldingen van Ieperlingen, die geen boekje kregen. “Honderden inwoners en het aantal blijft oplopen”, aldus Desmadryl. “Het gaat om een wirwar van huizen, straten en deelgemeenten. Hierdoor is het voor ons onmogelijk om na te gaan wie geen en wie wel een boekje ontving. We kunnen dus niet zomaar boekjes bijdrukken, want dan zouden heel wat Ieperlingen meerdere kortingsboekjes ontvangen. Daar worden de handelaars de dupe van, omdat ze dan extra korting moeten geven.”

Het stadsbestuur stelt zich vragen bij de werkwijze van de bedeling. “De stad heeft alle boekjes overhandigd aan de betrokken firma, die blijft beweren dat alles correct bedeeld is. De adressen van inwoners, die hadden gemeld hun exemplaar niet te hebben ontvangen, werden aan de firma bezorgd. Maar ook deze lijst werd niet naar behoren afgehandeld. Na enkele dagen liet men weten door de voorraad boekjes te zitten. Waar zijn al die boekjes gebleven? We stellen de firma nu in gebreke. De boekjes hebben centen gekost en de bedeling ook. Het is evident dat we dit niet zomaar laten passeren. Schadevergoeding? Onze juridische dienst bekijkt wat mogelijk is.”

Het ‘bonnenboekje’ mag niet verward worden met de extra ‘coronawaardebon’, die de stad afgelopen week bedeelde aan kwetsbare inwoners met een beperkt inkomen. Ze kunnen hiermee tot het einde van het jaar terecht bij lokale handelaars, die deelnemen aan het systeem van de Ieperse Kadobon. Die bedeling gebeurde wel correct via de post.

“Voor de tweede editie van het bonnenboekje volgend jaar gaan we beter doen en de bedeling organiseren met het stadsmagazine”, belooft Desmadryl. “Het is jammer dat deze eerste editie in het water viel. Het moest een win-win worden voor inwoners en handelaars. Ik wens me dan ook uitdrukkelijk te verontschuldigen voor het mislopen van de actie.” (TP)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.